Branchevereniging: de comeback kid in coronacrisis

De invloed van brancheverenigingen leek de afgelopen maanden of zelfs jaren aardig afgenomen. Maar als vertegenwoordiger van sectoren en beroepen lijkt de invloed van de branchevereniging tijdens de coronacrisis weer helemaal terug. Zo zijn brancheverenigingen de comeback kid in de coronacrisis op het gebied van public affairs.

 

De actiegroepen

Er zijn tal van voorbeelden die dit beeld bevestigen. LTO, de Land- en Tuinbouw Organisatie, zag andere belangenbehartigers als Agractie en Farmers Defence Force opkomen. Zij werden ervan beschuldigd de samenwerking in het Landbouw Collectief tegen te werken.

De eerste grote lerarenstaking in jaren werd niet opgezet door de gevestigde onderwijs brancheverenigingen, maar door het in 2017 opgerichtte ‘PO in Actie’.

 

De comeback van de traditionele partijen

De traditioneel machtige brancheverenigingen leken invloed af te staan aan nieuwe partijen die beeldend inspelen op de publieke opinie en effectief gebruik maken van sociale media. Maar tijdens de aanpak van het coronavirus werken juist de klassieke brancheverenigingen intensief samen met het kabinet. Zij werken samen om maatregelen passend te krijgen voor vele sectoren in de samenleving.

Zo heeft het kabinet op advies van Verenso, de vereniging van specialisten ouderengeneeskunde, alle verpleeghuizen in de ouderenzorg preventief gesloten. Bouwend Nederland, de branchevereniging voor de bouw- en technieksector, heeft afspraken gemaakt zodat de bouw niet stilvalt.

 

Drie public affairs tips voor brancheverenigingen

Brancheverenigingen die nu daadkrachtig en constructief optreden, kunnen hun relatie met de overheid verbeteren. Zo kunnen zij de invloedrijke positie terugwinnen. Hiervoor zou ik ze graag drie tips mee willen geven om de positie als comeback kid te borgen.

Ten eerste begint het bij een stevige vertegenwoordigende rol van de achterban. Brancheverenigingen treden op in naam van hun achterban. Weet daarom goed wat er speelt bij je eigen achterban. Zorg voor een goeie connectie en informeer je achterban over behaalde resultaten. Speel ook in op hun sentiment en verwachting.

Ten tweede is het zeker nu van belang een betrouwbare partner voor de overheid te zijn. Communiceer daarom duidelijk wat je doelstellingen zijn, welke belangen je vertegenwoordig. Kom gemaakte afspraken na en als het niet lukt, wees duidelijk waarom.

Tenslotte moet een branchevereniging die haar stevige positie aan de tafel wil terugwinnen in staat zijn om compromissen te sluiten. Zeker nu moet af en toe over het eigen belang heen gestapt worden en meegedacht worden vanuit het landsbelang.

Een vereniging die onbuigzaam en compromisloos op het eigen belang inzet, verschiet haar kruit nu en haar positie in de toekomst. En dat kan wel eens het verschil maken tussen gelijk hebben en gelijk krijgen.

 

Dit blog is geschreven door Maaike Hellingman- van Hooidonk (partner Wepublic) en Nils Dalmeijer (adviseur bij Wepublic). Wepublic adviseert topmanagers en bestuurders over vraagstukken op het gebied van reputatie, communicatie en public affairs.

 

Wat u misschien ook interessant vindt: 

 

Photo by Romain V on Unsplash

Waardeer deze post:

(No Ratings Yet)