De praktische waarde van een communicatiestrategie

(Leestijd: 1 minuut) Binnenkort verschijnt het boek ‘Handboek communicatiestrategie‘ (Boom) van emeritus hoogleraar Betteke van Ruler*. In het boek verschijnt o.a. een stukje van mij over de praktische waarde van een communicatiestrategie. Daarin zul je lezen dat ik tot het (voorlopige) inzicht kom dat die waarde zich vooral toont in 2 fases en op 7 manieren.

Hieronder vind je de tekst zoals die ook verschijnt in het boek.

De praktische waarde van een communicatiestrategie

De praktische waarde van de communicatiestrategie toont zich in 2 fases. Fase 1 betreft het proces om te komen tot de strategie. Fase 2 is het daadwerkelijk gebruiken van die strategie. Beide fases zijn nauw verbonden. Zit het proces niet goed in elkaar, dan heeft de communicatiestrategie niet de impact die je had gehoopt. Maar ook, hoe belangrijker die communicatiestrategie in het dagelijks gebruik, hoe positiever medewerkers staan tegenover strategieontwikkeling.

In de eerste fase – de ontwikkeling – toont de waarde van communicatiestrategie zich op 3 manieren.

Waarde 1. Communicatiestrategie als verbinder. Verbinder van mensen. Van disciplines. Van binnen- en buitenwereld. Van onderstroom en bovenstroom. Van business en communicatie.

Waarde 2. Communicatiestrategie als ‘energizer’. Op een creatieve en constructieve manier nadenken over zaken die ertoe doen. Met elkaar. Resultaat: positieve energie.

Waarde 3. Communicatiestrategie als moment om knopen door te hakken. Samen keuzes maken. Focus aanbrengen. Wat doen we wel? Wat doen we niet?

 

De waarde van strategie toont zich natuurlijk ook in het daadwerkelijk toepassen ervan. Een strategie is immers vooral bedoeld om met focus meer impact te realiseren. Ook in fase 2 toont communicatiestrategie op 3 manieren haar waarde:

Waarde 4. Communicatiestrategie als kompas. De strategie geeft richting aan je handelen en vergroot effectiviteit en efficiency. Strategie laat zien dat je verantwoordelijkheid neemt.

Waarde 5. Communicatiestrategie als toetssteen. Aan de hand van de strategie kun je vaststellen of je op de goede weg bent. Houd je je bezig met zaken die ertoe doen?

Waarde 6. Communicatiestrategie als trigger voor het goede gesprek. Door geregeld de strategie ter sprake te brengen, geef je waardevolle richting en inhoud aan gesprekken met je team.

 

En dan zie ik in de praktijk nog een 7e (overkoepelende) waarde.

Waarde 7. Communicatiestrategie als kans om leiderschap te tonen. Om te laten zien dat je je vak serieus neemt. Dat je wilt bijdragen aan succes. En dat je je niet te veel wilt laten leiden door de waan va de dag.

Door het ontwikkelen van strategie bewijs je je werk- of opdrachtgever een grote dienst, maar ook jezelf als professional. Je leert namelijk veel en het valt mij op dat het ook kan helpen meer voldoening uit je werk te halen. De strategie die je ontwikkelt, is er namelijk op gericht om van nog grotere toegevoegde waarde te zijn. En wie wordt daar nou niet blij van?

 

Frank Körver is partner bij Wepublic en heeft met Betteke van Ruler onder meer het boek Het Strategisch Communicatie Frame geschreven.

 

Meer informatie? Aan de slag met strategieontwikkeling? Laat het mij vooral weten . En wat je wellicht ook interessant vindt: