Te maken met een lastig issue? Drie redenen waarom de Issue Tracker jou helpt winnen

Twee weken geleden lanceerden wij onze nieuwe Wepublic tool: Issue Tracker. De Issue Tracker is een strategische tool om de ontwikkeling van een specifiek issue in kaart te brengen, te duiden en te vertalen naar concrete acties.

Aan de hand van Big Data-analyses worden ontwikkelingen in overheid, politiek, maatschappelijk middenveld, media en publiek in kaart gebracht. Op basis van die data ontwikkelen onze adviseurs scherpe actionable insights, die je direct in praktijk kunt brengen. Uiteraard in een heldere en overzichtelijke rapportage, zodat de Issue Tracker door iedereen gebruikt kan worden.

Kortom: de Issue Tracker helpt om issue- en stakeholdermanagement direct te versterken.

Misschien vraag je je af: wat kan ik er mee? Gesprekken met gebruikers van de Issue Trackers leveren drie winkansen op:

1. Vinger aan de pols bij je prioritaire issue
Deze weken worden binnen je organisatie alle plannen en begrotingen gemaakt voor 2020. Waarschijnlijk weet je al precies welk issue het meeste van je tijd gaat innemen: stikstof, verduurzaming, bezuinigingen etc. Met de Issue Tracker kun je dit issue perfect volgen: hoe staat je organisatie ervoor in relatie tot je issue, hoe is het sentiment in de media, bij stakeholders en in de politiek, en met welke stakeholders moet je echt in gesprek. Je prioritaire issue krijgt daarmee een excellente aanpak.

2. Vliegende start met onverwacht issue
Elke organisatie loopt wel eens aan tegen een issue dat net niet helemaal past bij de rest van de issues. Zoals een energiebedrijf dat zich plotseling met de Telecomwet moet bemoeien, een luchthaven die zich in stikstof moet verdiepen of een bierbrouwer die met droogte te maken krijgt. Hoe zorg je er dan voor dat je snel up-to-speed bent en aan de slag kunt met het issue? De Issue Tracker biedt je hiervoor een uitstekend startdocument en een manier op de resultaten van je aanpak nauwlettend in de gaten te houden.

3. Je onderbuikgevoel stevig onderbouwen
De meeste communicatie- en public affairs professionals staan met één been binnen en één been buiten de organisatie. Zij weten als geen ander hoe de buitenwereld over de organisatie denkt. Maar leg dat maar eens op een onderbouwde manier uit aan de Raad van Bestuur of directie. Je raadt het al: de Issue Tracker kan dat onderbuikgevoel valideren.

Vragen over de Issue Tracker of een voorbeeldrapportage ontvangen? Bel of mail mij vooral. Maaike Hellingman-van Hooidonk, 06-48786630, [email protected]. Lees hier meer over de Issue Tracker.