Overbruggen van de mediakloof: kansen voor de NPO

In een wereld waar media sneller evolueert dan ooit, is bijblijven geen optie, maar een must. Bij Wepublic weten we dat als geen ander. Naast het geven van advies over het omgaan met en de inzet van media, volgen we natuurlijk ook onderzoeken naar gebruik en effectiviteit van media. Donderdag publiceerde het Commissariaat voor de Media de Mediamonitor 2023. Ik neem je graag even mee in de meest opmerkelijke inzichten. Ik sla de open deuren even over, want natuurlijk is 2023 het jaar van ChatGPT. Wie denk je dat me bij dit blog geholpen heeft?* 😉

Wat voor media consumeren we zoal?

Ongeveer 40% van de Nederlanders (13+) gebruikt dagelijks online tv en video. Lees die even opnieuw: 40% en dagelijks! Daar kom ik zo op terug…  Sociale media blijven dominant met 58% gebruik onder Nederlanders. Interessant genoeg bereiken online nieuwsmedia zo’n 50% van de Nederlandse bevolking. Oftewel: als je een brede doelgroep wilt bereiken, is het nieuws halen nog (steeds) niet zo’n slecht idee!

Podcasts stabiel, radio grote winnaar!

De populariteit van podcasts stabiliseert, met 28% van de Nederlanders die regelmatig luistert, voornamelijk jongeren. Ondanks alle verschuivingen blijft radio populair, met een wekelijks bereik van 60% van de Nederlandse bevolking! Lees die ook even opnieuw: dachten we ooit dat lineair radioluisteren geen lang leven beschoren was? Anno 2023 een wekelijks bereik van 60% van de Nederlandse bevolking dus. Dit benadrukt het belang van radio in PR-campagnes.

Daarentegen is lineair tv kijken wel echt een aflopende zaak..

Want die 40% tv en videokijkers: dat zijn de ouderen. Het TV-gebruik onder jongeren is (wederom) gedaald, met maar liefst 20% vorig jaar. Deze doelgroep is dus moeilijk te bereiken.. En daarmee is lineair tv kijken dus wel echt ten dode opgeschreven. Want denk niet, als die jongeren ouder worden gaan ze wel tv kijken. Dit is namelijk geen leeftijdseffect maar een generatiekloof.

Dus hoe bereiken we jongeren?

De grote vraag is hoe we jongeren kunnen blijven verbinden met kwaliteitsmedia en professionele journalistiek in een online omgeving. Accounts als Cestmocro (1M volgers op Insta), met rauwe, ongefilterde content, worden steeds vaker gebruikt als nieuwsbron door jongeren. Hoe bereiken we deze groep met echte journalistiek? Door snackbare content op de juiste kanalen te leveren. Denk hierbij aan interactieve verhalen op Instagram of educatieve content op TikTok, waarvan het gebruik blijft toenemen. Ook voor nieuwsconsumptie. (NOS stories heeft op TikTok 673,6k volgers, Insta 1M).

Maar ondank dat de online consumptie en het luisteren naar podcasts toeneemt bij jongeren tussen de 13 en 19 jaar, is het dagelijks bereik van nieuws en actualiteiten sinds van 28 procent in 2018 naar 10 procent in 2022 gegaan. 10 procent!!

Alle hoop op de NPO

Gelukkig hebben we nog de NPO. Met nos.nl heeft ze al jaren het meest gebruikte nieuwsplatform in huis. En in de tv- en radiomarkt heeft de omroep in 2022 een marktaandeel van maar liefst 78% in televisie en 75% in radio. Een gigant dus, onze publieke omroep. Maar, het grootste deel van het NPO-budget gaat naar lineaire tv, waar de jongeren dus niet mee bereikt worden.. Om meer te weten te komen over hoe jongeren nieuws op sociale media gebruiken, doet het Commissariaat voor de Media hier het komende jaar onderzoek naar. Laten we hopen dat die inzichten leiden tot relevante inzichten en keuzes. Want het is evident dat jongeren met journalistiek in aanraking moeten blijven komen. Ook al is het nieuws niet altijd om vrolijk van te worden.


*Dit blog is een beetje van Jojanneke, en een beetje van ChatGPT. Zo heeft ChatGPT meegedacht over titels en opbouw en heeft Dall-E het beeld ontwikkeld.

Auteur: Jojanneke Holtrust – Westerbeek, Director bij Wepublic.

Bron: https://www.cvdm.nl/wp-content/uploads/2023/10/CvdM-Mediamonitor-2023.pdf