One-page-plan 2023: met focus en vertrouwen het nieuwe jaar in

December staat niet alleen in het teken van afronden van het oude, maar juist ook van het anticiperen en voorbereiden op het nieuwe jaar; 2023 staat voor de deur en daar moeten strategische prioriteiten voor bepaald worden. Oftewel, wat vinden we belangrijk en waar gaan we onze schaarse tijd, energie, mensen en middelen op inzetten?

Het is een proces dat veel organisaties en teams op een eigen manier invullen en dat soms een behoorlijke uitdaging kan zijn. Want wie bepaalt waar de focus ligt en op basis waarvan?

Van bewustwording tot besluitvorming

Als Wepublic worden we vaak gevraagd om te helpen bij het ontwikkelen van een communicatie- of PA-strategie. Daar kiezen we als geïntegreerd communicatie & public affairs bureau steeds vaker voor een geïntegreerde aanpak en dat werkt uitstekend. Uiteindelijk willen we namelijk bij alle relevante doelgroepen iets bereiken, van bewustwording tot besluitvorming. En vanuit die ambitie mag de directie best eens stevig bevraagd, geadviseerd en uitgedaagd worden om koers en richting aan te geven.

Koers bepalen en keuzes maken vanuit de top

Zo mocht ik bijvoorbeeld afgelopen jaar een ministerie helpen om de strategische prioriteiten te bepalen, in samenspraak met de minister, DG’s, beleidsmedewerkers en het communicatieteam. De sessie was door laatstgenoemde geïnitieerd, vanuit de gedachte dat er geen effectief communicatieplan ontwikkeld kon worden zonder de strategische prioriteiten vanuit de ministeriele en ambtelijke top te kennen. Mooie doeltreffende sessies waren het gevolg, waarbij alle partijen elkaar uiteindelijk vanuit verschillende rollen en perspectieven voedden. En waar heldere keuzes uit voortkwamen om vanuit communicatie aan bij te dragen.

Toegevoegde waarde communicatie en PA

Want dat is exact wat communicatie (en public affairs) moet doen: wezenlijk bijdragen aan de ambities en doelen van de organisatie, of dat nu een overheidsinstantie, commercieel bedrijf of branchevereniging is. Precies daar ligt de onmisbare waarde van beide disciplines. Hoe zorg je er dan voor dat je tot een overzichtelijk plan komt?

Daar heb ik afgelopen jaar een ‘one-page-plan’ voor ontwikkeld met een inclusief 5-M model (daarover volgende keer meer).

One-page-plan: overzicht, samenhang en houvast

Dit one-page-plan zorgt niet alleen voor overzicht, samenhang en houvast voor de communicatie- en PA-teams zelf, maar is ook een handige basis voor intern stakeholdermanagement en performance dashboards.

Het bewezen format biedt de mogelijkheid om in circa drie werksessies een gedeeld, doordacht en gedragen plan te ontwikkelen en om zo met focus en vertrouwen het nieuwe jaar in te gaan. En dat hoeft niet persé in december, dat kan ‘any given moment’.

Contact

Enthousiast en/of nieuwsgierig naar onze methodiek en werkwijze? Neem contact op met Renske Miltenburg.