Lobbypanel over de klimaattop in Dubai, inkoop door supermarkten van buitenlandse producten en meer

Op woensdag 29 november deelde co-CEO Mark van den Anker bij het BNR Lobbypanel zijn inzichten. Het FD bracht terughoudendheid van accountants bij onvolledige duurzaamheidsverslagen door een nieuwe Europese regel vanaf 2024 naar voren. Wepublic, al jaren hiermee bezig, ziet dit als reden voor de groeiende rol van public affairs en lobby om ervoor te zorgen dat je als ondernemer tijdig op de hoogte bent van nieuwe regelgeving en niet verrast wordt. De formatieproblematiek van de afgelopen 20 jaar schrijft Mark toe aan een gebrek aan vertrouwen tussen coalitiepartijen.

Na de recente verkiezingen verandert er niet veel voor het werk van Wepublic, behalve de opkomst van twee nieuwe mogelijke coalitiepartijen. In deze fase is het van belang om nieuwe Tweede Kamerleden bij gevestigde en nieuwe partijen te leren kennen en informatie met hen te delen op de onderwerpen waarop zij actief zijn.

Mark besprak ook de naderende klimaattop in Dubai, COP28, en hoe collega’s van SEC Newgate klanten ondersteunen bij deze top. De geopolitieke spanningen onderstrepen het belang van deze wereldwijde uitdaging. Tot slot ging Mark in op de lobby van de supermarkten om ook buiten de Nederlandse grens te kunnen inkopen. Tot op heden ondervinden supermarkten belemmeringen op dat gebied. Er is een dringende behoefte om dit op Europees niveau te coördineren, vooral als de interne markt als cruciaal wordt beschouwd. Kleine en middelgrote lidstaten, zoals Nederland, lobbyen actief op dit dossier op geoblocking voor supermarkten tegen te gaan, omdat daar de impact op het kassabonnetje uiteindelijk het grootst zal zijn.

Mark benadrukt: “Lobbyen gaat niet bepaald in een vliegende vaart. Niet omdat lobbyisten er financieel beter van willen worden, maar vanwege de tijd die wetgeving en beleid vraagt”.

De hele uitzending is hier terug te luisteren.

Heeft u ook behoefte aan kritisch advies? Of heeft u een vraag aan Mark? U kunt contact opnemen met Mark van den Anker.