Lef! En waarom het cruciaal is voor leiderschap en duurzame verandering

Afgelopen september bezocht een delegatie Wepublic-adviseurs op een regenachtig Terschelling het Springtij Forum. Op Springtij komen maatschappelijke organisaties, bedrijven, wetenschappers, kunstenaars en NGOs bij elkaar om gezamenlijk te werken aan duurzame vraagstukken van de toekomst en om stappen te zetten richting een duurzame wereld.

De noodzaak hiervan wordt algemeen erkend.  De echte uitdaging is ook niet wat we moeten doen om te verduurzamen maar hoe we gezamenlijk de huidige transitie kunnen versnellen. Floris Alkemade, voormalig Rijksbouwmeester, benadrukte dit punt tijdens zijn plenaire toespraak. Zijn antwoord was duidelijk; voor verandering is moed nodig, en verbeeldingskracht om tot acties over te gaan. Zijn boodschap sluit naadloos aan op het overkoepelende thema van Springtij dit jaar: De tijd is aan ons, laten we durven! Het tonen van lef stelt ons in staat om dingen anders te doen, grenzen te verleggen, bereid te zijn het onbekende te omarmen. Lef leidt tot nieuwe inzichten en innovatieve oplossingen.

Tijdens ons bezoek aan Springtij deden we belangrijke inzichten op over het toepassen van lef in het werkveld van public affairs en strategische communicatie, om leiderschap te tonen en de duurzame transitie te versnellen:

Wees je (als organisatie) bewust van vooroordelen

Ontmoetingen en gesprekken, zowel zakelijk én privé zijn gevuld met aannames. Deze aannames helpen ons om onze omgeving te begrijpen. Tegelijkertijd is het wel degelijk van belang om je bewust te zijn van je eigen overtuigingen en deze regelmatig te toetsen aan de realiteit. Dit vergt lef.

Springtij is een plek waar corporate en maatschappelijk elkaar ontmoet en vindt. Dit zorgt af en toe voor schurende gesprekken, onbegrip en oplopende emoties. Verschillende talen worden af en toe gesproken. Maar vaker zien we dat partijen de andere kant van de discussie proberen te begrijpen. Open en onbevangen gaan mensen op zoek naar duurzame oplossingen. Aannames worden even opzij gezet of eerlijk bevraagd aan de ander. Hierdoor kom je verder en komt een goed gesprek sneller tot de kern.

Vertel het eerlijke verhaal en wees transparant over je eigen belangen

Als het over duurzaamheid gaat ligt de term ‘greenwashing’ vaak op de loer. Deze uitspraak is vaak ten onrechte, soms ook niet. Ook op Springtij zijn er kritische geluiden van NGOs en demonstranten dat de bedrijven die aanwezig zijn te veel praten over duurzaamheid maar volgens sommigen te weinig actie ondernemen.

Wij zien een groeiende trend ontstaan waarin er met argwaan en terughoudendheid wordt gekeken naar bedrijven. Dit sentiment bevat weinig nuance maar is ook niet volledig onterecht. Het ‘echte’ verhaal vertellen betekent ook laten weten wat je niet weet en duidelijk zijn over de dilemma’s en barrières die er binnen een organisatie spelen. Dit vergt aan de ene kant lef. Tegelijkertijd zien we transparante communicatie steeds meer als licence to operate in deze maatschappij.

Faciliteer het gesprek

Inzicht leidt tot verandering en dit vindt pas plaats als er ook een ontmoeting kan plaatsvinden met andersdenkenden. Het vereist dus lef om dit gesprek met elkaar ook echt aan te gaan en geen partijen bij voorbaat uit te sluiten van het gesprek omdat ze in de ogen van de ander te weinig voortgang boeken.

Een mooi moment van lef werd getoond op het hoofdpodium van Springtij. De winnares van de Wubbo Ockels prijs Anne van Leeuwen, beloond om haar inzet voor regeneratieve landbouw, gaf haar prijs terug aan de organisatie omdat ze het niet eens was met het landbouwbeleid van de partners van het congres. Een moment van lef en hopelijk een aanzet om een gesprek en echte verandering in gang te zetten.

Wepublic kan organisatie helpen in het formuleren van een strategie met lef. Door het uitvoeren van een stakeholderonderzoek toetst Wepublic of je eigen vooroordelen gegrond zijn, en haal je informatie op over de mogelijke (voor)oordelen die de buitenwereld over jouw organisatie heeft. Met onze expertise in public affairs en strategische communicatie kunnen we organisatie daarnaast helpen om de resultaten om te zetten in een strategie en een verhaal met impact.