Doelgerichte verkiezingslobby: terugblik op een succesvol event

Met de verkiezingen in aantocht is het welbekende lobbyproces weer van start gegaan. Maar dit keer is de situatie anders en dat vraagt om een nieuwe aanpak en strategie. De plotselinge val van het kabinet zorgt voor extra uitdaging voor de verkiezingsprogrammacommissies, aangezien de programma’s al eind augustus af moeten zijn voor goedkeuring door de partijcongressen in september. Daarom organiseerde Wepublic op 27 juli het pop-up event “Verkiezingslobby met Impact.” We lieten zien hoe je voor effectieve impact zorgt in aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen.

Focus in verkiezingslobby

Een van de hoogtepunten van het event was de interactieve sessie, geleid door Wepublic co-ceo Maaike van Hooidonk. Tijdens deze sessie deelde zij waardevolle inzichten over het aanbrengen van focus in je verkiezingslobby. Haar advies is om bij deze verkiezingen zeer doelgericht te werk te gaan. Vanwege de tijdsdruk is er haast geboden, en daarom adviseert Maaike je te richten op die ene zin die in het regeerakkoord móet komen, in plaats van hele passages en alinea’s te schrijven.

Daarnaast is het volgens Maaike belangrijk de boodschap relevant te maken door deze te koppelen aan maatschappelijke thema’s en in te haken op de emoties die spelen in het publieke domein.  Bepaal nadat je unieke boodschap op papier staat, welke partijen deze boodschap kunnen inbrengen aan de onderhandelingstafel.

Maaike sloot af door aan te geven dat de grootste uitdaging vaak bij de interne organisatie ligt. Het adagium dat 75% van het lobbywerk binnenshuis plaatsvindt, is hier ook van toepassing. ‘Houd de kikkers in de kruiwagen en probeer je bestuurders hierin mee te nemen’, raadt Maaike aan. ‘Dat maakt de kans op succes groter!’

SUE & The Alchemist meet de impact

Na Maaike van Hooidonk’s sessie waren de adviseurs van Wepublic klaar om te helpen bij het vormgeven van de kernboodschap van de aanwezige organisaties. Met behulp van deze kernboodschap, kon Marieke Riemslag van SUE & The Alchemist’s real-time de impact van de boodschap meten via de app CrowdRock. Een waardevolle toevoeging om direct inzicht te krijgen in hoe jouw input het verschil kan maken richting de verkiezingsprogramma’s.

Het pop-up event bood een waardevolle gelegenheid om op een andere manier naar de verkiezingslobby te kijken. Met de nadruk op doelgerichtheid, strategie en effectieve communicatie kunnen we onze invloed vergroten. Op naar een impactvolle verkiezingslobby!