Dit jaar moet de verkiezingslobby anders – Vijf adviezen voor een succesvolle lobby

Het kabinet is begin deze maand gevallen en nieuwe verkiezingen zijn al gepland voor november. De verkiezingsprogrammacommissies staan onder grote tijdsdruk. Wil je invloed uitoefenen als public affairs- of communicatieprofessional? Dan moet je nú schakelen!

De verkiezingsprogramma’s van politieke partijen moeten begin september goedgekeurd worden door de partijcongressen. Verkiezingsprogramma’s moeten eind augustus klaar liggen. Binnen de partijen worden de programma’s nu geschreven en afgestemd. Een bekend proces. Maar dit keer moet het in sneltreinvaart. Dat vraagt dan ook om een andere aanpak. Een aanpak waarmee je écht invloed hebt. Vijf adviezen van adviesbureau Wepublic om je impact te vergroten:

  1. Onderscheidend en effectief met een statement

Leg de draaiboeken aan de kant, stop met schrijven van vergezichten over de sector en visies op regio’s, en doe het deze keer anders. In deze fase is er één doel: jouw input in het regeerakkoord krijgen. Om dat succesvol te doen adviseren we je om te focussen op één statement dat er echt in moet komen. Genuanceerde meningen en visies belanden toch wel in de programma’s. Wees onderscheidend en effectief met een stevige zin.

  1. Lever een unieke bijdrage

Wat maakt jouw organisatie uniek? Welke boodschap moet er van jouw organisatie echt in komen? Heb je een boodschap die een ander ook kan vertellen? Laat die dan achterwege. Denk na over of jij echt de juiste en enige afzender bent. Als je niks doet, wordt het dan door anderen opgepakt? Oftewel, lever alleen input aan als dat echt verschil maakt.

  1. Betrek het maatschappelijke belang

Draagt jouw ene zin bij aan de organisatiedoelstellingen? Is je boodschap van nationaal belang? Draagt je zin bij aan een maatschappelijk probleem? Wees relevant door aan te sluiten bij maatschappelijke thema’s. Haak in op de emoties die spelen in het publieke domein.

  1. Richt je op juiste politieke spelers

Als er één zin is die in het regeerakkoord moet komen, welke partij en welke mensen gaan die zin dan inbrengen aan de onderhandelingstafel? Dit vereist kennis van inhoudelijk voorkeuren bij politieke partijen. Ook is inzicht in politieke verhoudingen en een inschatting over een toekomstige coalitie van belang. Maak daarnaast een inschatting of het nodig is om tijdens de campagne voor de schermen nog aandacht te vragen voor jouw statement.

  1. Werk aan de interne organisatie

Je grootse uitdaging ligt waarschijnlijk bij je interne organisatie. Die is geneigd een hoeveelheid aan punten te willen insteken en lange stukken te willen schrijven. Het adagium dat 75% van het lobbywerk binnenshuis plaatsvindt is hier dus ook van toepassing: houd de kikkers in de kruiwagen en probeer je bestuurders hierin mee te nemen. Dat maakt de kans op succes groter!

Kom vandaag nog in actie, want je inbreng moet binnen een week landen bij de verkiezingscommissies.