De buitenwereld in de boardroom

Extinction Rebellion die de hal van je kantoor bezet omdat je in fossiele energie belegt, een paginagrote advertentie in de Telegraaf die jouw organisatie aanspreekt op investeringen in de vleesindustrie of Kamervragen over je betrokkenheid bij de bouw van een energie slurpend datacentrum in de polder. Dit zijn allemaal voorbeelden van hoe de maatschappij als een hogesnelheidstrein je organisatie binnen komt denderen. Veel bedrijven worden hierdoor verrast en staan voor grote dilemma’s. Wepublic helpt bedrijven om zich hierop voor te bereiden, door opkomende issues en trends in kaart te brengen en te adviseren over hoe hiermee om te gaan.

De burger aan de bestuurstafel
De maatschappij en stakeholders voeren de druk op bedrijven op om maatschappelijk verantwoord te handelen. Rechtszaken tegen bestuurders, protesten van ngo’s en boze burgers zijn voor grote corporates een nieuwe realiteit geworden. De burger lijkt soms wel een plek in de boardroom op te eisen bij het bepalen van de strategie. Dat betekent trouwens niet dat je altijd hoeft mee te buigen met de wensen van de buitenwereld, maar negeren kan je het niet:

In het land der blinden is eenoog koning
In een continu veranderende wereld, is het vermogen om trends en issues vroegtijdig te identificeren – én hier op te anticiperen – van onschatbare waarde. Niet alleen om hiermee je concurrent een stap voor te zijn, maar ook voor het creëren van een positieve maatschappelijke impact. Door vooruit te kijken en zich proactief aan te passen aan de veranderende maatschappij, kunnen bedrijven veerkrachtig en proactief reageren op potentiële risico’s en kansen. Wepublic levert voor organisaties daarom data-gedreven inzichten, waarmee relevante issues tijdig kunnen worden geïdentificeerd. Wij analyseren vervolgens hoe deze issues de bedrijfsstrategie raken en adviseren over hoe hiermee om te gaan.

Twee opkomende issues die op de agenda van de Raad van Bestuur moeten staan:

1. De komst van Carbon Capture and Storage (CCS)
    In het laatste kwartaal van 2023 sprong de komst van Carbon Capture and Storage (CCS) eruit. Met de ambitie om tegen 2050 een CO2-vrij energiesysteem te realiseren staat Nederland voor de uitdaging om CO2-uitstoot drastisch te verminderen. CCS biedt een veelbelovende oplossing door CO2 vast te leggen en op te slaan, een innovatie die de Nederlandse overheid actief ondersteunt. Het vermogen om deze trend vroegtijdig te herkennen, biedt organisaties niet alleen de kans om in te spelen op groeiende marktkansen, maar ook om proactief reputatierisico’s te beheren. Op 12 april 2024 werd een doorbraak in de ontwikkeling van CCS-technologie bereikt, waarbij Nederlandse initiatieven een cruciale rol spelen. Met de aanleg van CO2-leidingen onder de Noordzee wordt een belangrijke stap gezet in het opvangen en opslaan van CO2-uitstoot van industriële giganten zoals Shell en Exxon.
  2. Sleuteltechnologieën en Operatie Beethoven
    Het eerste kwartaal van 2024 bracht een andere belangrijke ontwikkeling aan het licht: de toenemende zorgen over het vestigingsklimaat leiden tot een toenemende focus van de overheid op het behoud van sleuteltechnologieën. Door te investeren in sectoren zoals quantum, kunstmatige intelligentie en cybersecurity, streeft Nederland ernaar zijn voorsprong in mondiale innovatie vast te houden. De recente aankondiging van operatie Beethoven onderstreept de betrokkenheid van de regering om de technologische sector – en specifiek de chipindustrie – in Nederland te versterken, wat verdere mogelijkheden biedt voor bedrijven om te gedijen in een snel evoluerend technologisch landschap.

Signalen uit de buitenwereld
Het vermogen om kwesties zoals CCS en sleuteltechnologieën vroegtijdig te identificeren, biedt organisaties een waardevol instrument voor reputatiemanagement en communicatie. Organisaties die de signalen uit de buitenwereld daarbij ook een prominente rol geven in de strategische besluitvorming, staan op meerdere vlakken op voorsprong . Wij hebben de ervaring dat ondernemen met een positieve maatschappelijke impact op de lange termijn ook rendeert: het is onvermijdelijk. Toekomstbestendige bedrijven zijn in staat om de sentimenten en signalen uit de buitenwereld gestructureerd naar binnen te brengen en weten hoe hiermee om te gaan.

Wepublic doet dit voor vele organisaties in diverse sectoren. Dit doen we met onze data-analyses waarmee we het maatschappelijke debat uitstekend kunnen monitoren. Onze analisten kunnen dit vervolgens vertalen naar de impact hiervan op je eigen organisatie. Onze zeer ervaren adviseurs gebruiken deze inzichten vervolgens om de Raad van Bestuur of directie te adviseren over de next steps.

Benieuwd hoe onze inzichten en adviezen jouw organisatie kunnen versterken? Neem vandaag nog contact op met Maaike van Hooidonk, [email protected] of 020-2405530