De beïnvloeding van issues: het spel om aandacht

Arco Timmermans is Bijzonder Hoogleraar Public Affairs bij het Instituut Bestuurskunde van de Faculteit Governance and Global Affairs van de Universiteit Leiden te Den Haag. Tijdens zijn Nyenrode college in de reeks Public Affairs & Stakeholdermanagement sprak hij over het beïnvloeden van issues, issues groot of klein houden en het spel om de aandacht.

Welke wegen bewandel je om aandacht voor je onderwerp te krijgen? Arco noemt vier routes voor aandacht en invloed: adviseren, pleitbezorging, lobbyen en activisme waarbij de mate van direct contact of confrontatie verschilt en ook hoe sterk de invloed afhankelijk is van kennis of belangen. De ene route is niet beter dan de andere, maar past soms beter bij de organisatie of het onderwerp waarop je actief wilt zijn. Argumenten gebaseerd op bewijs en wetenschappelijke kennis zijn, in tegenstelling tot in het verleden, soms niet langer onderscheidend. Burgeractivisten, ook wel grassroots movements genoemd, bewandelen steeds vaker de confrontatieroute.

Arco’s power law van aandacht is gebaseerd op het feit dat de capaciteit van informatieverwerking bij mensen beperkt is. Daarnaast zijn belangen bij een onderwerp en de aandacht hiervoor vaak tegengesteld. Sommige stakeholders willen misschien nu aandacht voor een onderwerp, terwijl anderen meer belang hebben bij het stil houden ervan. Het is dus hollen of stilstaan, wind in de rug of zware wind tegen, afhankelijk van waar je staat. Hollen kan uiteindelijk leiden tot overreactie: bijvoorbeeld de veelvoud aan strenge hypotheekregels na de maatschappelijke en politieke verontwaardiging rondom de economische crisis in 2008.

Op de lange termijn neigt de aandacht verdeling tussen problemen naar evenwicht. Er zijn regelmatig uitschieters, maar omdat we niet alles constant dramatisch kunnen vinden moeten we volgens Arco toch kiezen welke onderwerpen onze aandacht krijgen. Arco verdiept zich op dit moment onder andere in deze patronen op de lange termijn, omdat dit inzicht nu nog ontbreekt. Dit inzicht geeft strategische kennis om issues beter te kunnen managen.

Tijdens het volgende college neemt Boris van der Ham, bestuurder, oud Tweede Kamerlid, schrijver en acteur, ons mee in de ontvangende kant van de lobby.

Meer informatie over de collegereeks Public Affairs & Stakeholdermanagement vind je hier. Toch nog andere vragen? Of wil je in gesprek over public affairs en stakeholdermanagement? Neem contact op met Eva Huis in ’t Veld.