Data en mensenwerk: een kansrijke combinatie binnen public affairs en communicatie

De digitale transitie voltrekt zich in een hoog tempo. Een transitie die zich vertaalt in een toenemende behoefte aan het omzetten van grote hoeveelheden data – het “nieuwe goud” – in waardevolle inzichten. Dit merken wij ook bij Wepublic.

De afgelopen jaren nam de vraag naar datagedreven opdrachten vanuit organisaties aanzienlijk toe. Ook doen wij zelf steeds vaker een beroep op data. Hoe reageert men op onze overname? Houdt het nieuwe Pensioenakkoord de gemoederen écht zo bezig? Hoe kunnen wij onze beleggingsstrategie beter laten aansluiten op de actualiteit? Is het slim om een coalitie te vormen rondom een bepaald issue en zo ja, met welke stakeholders? Slechts een greep uit alle vragen die Wepublic voor haar opdrachtgevers heeft beantwoord middels intelligence.

Wat is intelligence?

Intelligence is het op basis van kennis, intuïtie, ervaring en inzicht omzetten van data in heldere inzichten voor strategische doeleinden. Een combinatie van data en mensenwerk. Een methodiek die binnen veel sectoren steeds breder wordt geïntegreerd.

Toch blijven kansen op het gebied van intelligence binnen het public affairs- en communicatievak nog vaak onbenut. En dat terwijl er, vanwege haar bewezen toegevoegde waarde, grote vraag naar is vanuit opdrachtgevers.

Hoe passen wij intelligence toe?

Afhankelijk van de vraag van onze opdrachtgever, bepalen wij of een beroep op data van toegevoegde waarde is. Dit kan het geval zijn bij een breed scala aan opdrachten, zoals bij het opzetten van issue- en stakeholdermanagement of bij het formuleren van een public affairs- of communicatiestrategie. Intelligence is van toegevoegde waarde als wij vanuit kwantitatieve gegevens inzichten kunnen genereren (‘inductie’), of als wij onze eigen inzichten kunnen toetsen aan de data (‘deductie’).

Wij passen onze intelligencetools toe door de gegevensuitvoer te analyseren van een verscheidenheid aan arena’s, zoals overheid, politiek, (sociale) media en het maatschappelijk middenveld. De vergaarde data zetten wij om in afleesbaar beeldmateriaal, zoals grafieken en stakeholderplots. Bij elk onderdeel hanteren wij vervolgens een drietrapsraket: wat zien we, wat verklaart dit en wat betekent dit voor de organisatie? In de laatste slag is het aan de public affairs- of communicatieprofessional om te komen tot waardevolle inzichten en concrete adviezen, afgestemd op de vraag- en doelstellingen van de organisatie.

Wat is nu de toegevoegde waarde van intelligence voor onze sector?

Een adviseur levert op basis van kennis, intuïtie, ervaring en inzicht. Data levert de harde feiten. Door dit samen te brengen, ontstaat er een kruisbestuiving. Een kansrijke methodiek om public affairs- en communicatieadvies betrouwbaarder, scherper en effectiever te maken.

Geschreven door Iris Weerdenburg

___________________________________________________________________________________________________

Wat kan Wepublic voor u betekenen?

Wij helpen organisaties met ons ervaring, kennis en kunde. Dit vullen wij aan met relevante data. Zo hoeft u niet alleen op uw onderbuik te vertrouwen, maar ook op wat écht is. Onze adviseurs werken met u samen om de buitenwereld beter te begrijpen, zodat u weet hoe u uw binnenwereld naar buiten brengt. Zo maken we uw werk makkelijker en helpen wij u om uw doelen te bereiken.

Vragen of interesse? Neem contact op met Maaike van Hooidonk (+31 6 48 78 66 30).

Waardeer deze post:

(No Ratings Yet)