Nyenrode Strategische Communicatie college #2

Nyenrode Business Universiteit en GKSV Communicatie | Reputatie | Public Affairs ontwikkelden de collegereeks Strategische Communicatie. Adviseur Reinanke Haagsma is één van de programmamanagers en houdt jullie op de hoogte van de belangrijkste hoofdlijnen waarover de verschillende sprekers hun licht laten schijnen.
Veel grote bedrijven zagen hun reputatie de afgelopen jaren sneuvelen. De toepassing van modellen en theorieën voor reputatiemanagement ten spijt. Issues die tot grote verrassingen leidden, bleken achteraf lang en breed bekend binnen de organisatie. Het traditionele reputatiemanagement kampt daarom zelf met een reputatieprobleem.
Theorieën, meetmethoden en besturingsmodellen namen een vlucht in reputatiemanagement, maar: hoe maakbaar is reputatie? En moet een bedrijf zich niet gewoon richten op zijn klanten en goede producten en diensten, in plaats van zich af te vragen of ze wel goed uit de verf komt? Bartho Boer neemt ons in het tweede college van de reeks Strategische Communicatie  mee in de wondere wereld van reputatiemanagement. GKSV ontwikkelde de colleges in samenwerking met Nyenrode om topprofessionals te inspireren op de belangrijkste strategische communicatievraagstukken.
“Reputatiemanagement is een topissue voor de board,” aldus Bartho. “Vooral wanneer zich een probleem aandient natuurlijk. Het gevaar is dat reputatiemanagement daarmee vooral een tool wordt van risicomanagers en verzekeraars die toetsen op de risico’s. Dat is op zich heel nuttig. Maar er is meer. Namelijk ook kansen om vanuit de strategie van een organisatie gestructureerd aan je reputatie te bouwen zodat je verschillende stakeholders als toptalenten, journalisten en investeerders aantrekt.”
“Dus hoewel aan de zorgkant de ticket to the board zit, adviseer ik juist buiten tijden van crisis reputatiemanagement stevig op de bestuursagenda te krijgen. Hiermee werk je bovendien proactief aan de matrasfunctie die reputatie heeft: een organisatie met een robuuste reputatie is beter bestand tegen een stootje.”
“Wat dat betreft is de opmars van corporate character ontzettend interessant. Daarbij wordt gewerkt vanuit de overtuiging en waarden die een organisatie wil uitdragen. Visie, gedrag en communicatie gaan in deze benadering hand in hand. Een interessant voorbeeld is CVS Pharmacy die zichzelf opnieuw uitvindt en die we nu kennen als CVS Health. Ik kan iedereen die niet aanwezig was bij het college aanbevelen die casus  nader te bestuderen. Hopelijk inspireert het communicatieprofessionals bij het kiezen voor een positieve benadering van reputatiemanagement.”
Het volgende college sluit hier mooi op aan. We verwelkomen Tibor van Bekkum die gespecialiseerd is in positioneringsstrategie en identiteitsontwikkeling. Tibor is medeoprichter van adviesbureau Valuebridge en geprezen auteur van het boek ‘Bouwen aan organisatie identiteit’.
Heb je vragen of wil je van gedachte wisselen over deze onderwerpen? Neem contact op met Arnoud Verhage of Reinanke Haagsma.