Wat levert reputatiemanagement eigenlijk op?

Op managementsite.nl verscheen een blog van senior adviseur Maurice Jansen. Zijn bijdrage vind je hier.

De reputatie van je organisatie is van waarde, maar die waarde is nog niet zo gemakkelijk te omschrijven. Reputatiemanagement mag dan als doel hebben om tot een sterke reputatie te komen; wat is dan het doel van die sterke reputatie? Welke waarde levert die op?

Je kunt als organisatie plezieriger en succesvoller opereren als mensen je geloven, in je willen investeren, je producten of diensten willen afnemen en bij je willen werken. Een sterke reputatie heeft een sterke invloed op die factoren, en verhoogt daarmee dus de waarde van een organisatie. Dat is al een belangrijke constatering op zichzelf.

De waarde van reputatie in woorden uitdrukken is dus niet zo lastig. Maar kan het ook in getallen? Er zijn verschillende methodes om een reputatie in een cijfer uit te drukken. Het is maar net welke onderzoeksschool je daarbij aanhangt. Je reputatie in euro’s kunnen uitdrukken zou natuurlijk nog concreter zijn, maar dat wordt lastig. Dat reputatie een economische waarde heeft is duidelijk, maar dat maakt het bepalen van de financiële waarde ervan nog niet eenvoudig.