Verkiezingsperikelen: het Kinderpardon

Het CDA heeft besloten om de visie met 180 graden te draaien. Waar zij eerst een van de voorlopers waren om het kinderpardon te houden zoals het is, hebben ze nu zelf het Algemeen Dagblad opgezocht om te verkondigen dat het versoepeld moet worden. Die boodschap is gegeven met coalitiepartner D66, maar zonder coalitiepartner ChristenUnie, die ook voor een soepeler pardon is.

De media hadden weer nieuws voor de rest van de week. Is de ChristenUnie buitengesloten omdat zij als enige coalitiepartij in de plus staat in de peilingen? Is de draai van het CDA een manier om de weggevallen linksere achterban te pleasen?  Is de ChristenUnie niet geïnformeerd om juist die achterban op het CDA te laten stemmen in de Provinciale Statenverkiezingen? Is het nieuwe CDA-standpunt een reactie op VVD-fractievoorzitter Dijkhof, die zei dat hij zich niet aan het Klimaatakkoord wenst te houden? En de grote vraag is: zal dit de coalitie breken?

Waarschijnlijk is het antwoord op al die vragen grotendeels ‘ja’ – met uitzondering van de laatste vraag misschien. Verkiezingen doen stof opwaaien, zo ook de Provinciale Statenverkiezingen die indirect leiden tot de samenstelling van de Eerste Kamer. Het klimaatakkoord en het kinderpardon worden op dit moment gezien als dé onderwerpen waar de aankomende verkiezingen over gaan.

Wat vinden we ervan dat politieke partijen rondom verkiezingen opeens extreme meningen schreeuwen? Hier komt het verwijt vandaan dat politici van alles beloven, en na de verkiezingen die beloften net zo makkelijk verbreken. Zij zouden die zaken slechts beloven om kiezers te winnen Een goed voorbeeld zijn de excuses van premier Rutte: die 1000 euro voor alle Nederlanders is er niet gekomen.

Aan de andere kant is het de vraag wie er gaat stemmen op een partij die geen extreme mening schreeuwt. Als Rutte had gezegd: “In principe willen we iedereen 10 euro geven, maar ik weet niet zeker of dat gaat lukken”, is dat niet echt een incentive om VVD te stemmen.

Een stem voor CDA, D66 of ChristenUnie betekent niet dat er een ruimer kinderpardon komt. Een stem voor VVD houdt het Klimaatakkoord niet tegen. In een democratie doen we het samen, met de nodige concessies.

Ook een Wepublic Verkiezingsmonitor om op de hoogte te blijven van alle ontwikkelingen rondom de Provinciale Statenverkiezingen of de Europese Parlementsverkiezingen?

Klik hier voor meer informatie.