Verkiezingen: onverwacht vertrouwd beeld

Populisme lijn Brexit-Trump zet niet door, Rutte grootste ondanks 8 zetels verlies, coalitie vergt minimaal 4 partijen
Nederland heeft gisteren in ongekend groten getale (opkomst ca 80%) gesproken en de definitieve uitslag wordt langzaam maar zeker duidelijk. In samenwerking met Public Cinema heeft GKSV een infographic gemaakt die inzicht geeft in een aantal scenario’s en hoe het proces van coalitievorming in de komende maanden eruit gaat zien.
Drie observaties op basis van de voorlopige uitslagen:
  • Geert Wilders heeft de verwachtingen en eerdere peilingen niet waargemaakt. Ondanks dat de PVV de tweede partij is geworden met een winst van 5 zetels, waren de partijleider en de aanhang – net als in de campagne – nauwelijks zichtbaar. Door de hooggespannen verwachtingen is het voor de PVV een pyrrusoverwinning.
  • Het kabinet Rutte II is hard afgestraft, maar Rutte wint toch. Waar de VVD en PvdA in 2012 samen konden rekenen op 79 zetels, komen ze nu uit op 42 zetels. De VVD blijft de grootste met 33 zetels en viert feest. De afstraffing is dan ook vooral terechtgekomen bij de PvdA, die een historisch verlies van 29 zetels heeft geleden. Ze gaan waarschijnlijk vanuit de oppositie de wonden likken met de kleinste fractie ooit (9 zetels).
  • CDA en D66 hebben zich met deze uitslag gepositioneerd als stevige middenpartijen waar Rutte bijna niet omheen kan bij het vormen van een nieuwe coalitie. Een vierde partij moet hierbij aanschuiven en dat kan zowel met GroenLinks als met de CU. Hierbij is voor VVD en CDA de CU de aantrekkelijkere partij: kleiner en dichterbij. Voor D66 is GroenLinks beter omdat de optelsom van de partijprogramma’s dan dicht in de buurt van het eigen geluid komt. De roep zal ook zijn om winnaar Klaver aan tafel te laten schuiven.
Hoe zien de mogelijke coalities eruit en wat betekent dit voor een aantal belangrijke issues? Hier vindt u de infographic.
Wilt u meer weten over wat een mogelijke coalitie betekent voor uw organisatie? Wilt u uw strategie hierop aansluiten? Neem contact op met Maaike Hellingman-van Hooidonk, 06-48786630. GKSV heeft veel ervaring met het begeleiden van werksessies om te komen tot scenario’s, een impactanalyse en een agile strategie