Van medewerker tot merkambassadeur

Van Medewerker tot Merkambassadeur

In mijn laatste blog voor Wepublic, ‘Van Bullshitbaan naar Brand Ambassador’, besprak ik de transformatie van medewerkers tot echte merkambassadeurs. Maar hoe doe je dat? Begin bij de kern: breng je merk, en je doel (‘purpose’), tot leven.

The why concreet gemaakt

How to walk in a straight line without a fixed point to follow? Precies. Medewerkers moeten het doel van de organisatie begrijpen: de richting, de reden, en vooral, het uiteindelijke doel. Neem alsvoorbeeld Marie-Stella-Maris. Zij zeggen: Wij zijn een Nederlandse sociale onderneming met een missie. ‘Toegang tot schoon water en hygiëne voor iedereen, wereldwijd! Met de verkoop van mineraalwater, bodycare en luxe huisparfums, dragen wij hieraan bij.’ Dit tastbaar maken door wekelijks te delen hoeveel mensen er weer toegang tot schoon water hebben gekregen, en je raakt de snaar die je wilt raken. Immers, heb je een keer een mindere dag, wetende dat jouw inzet anderen – met serieuze problemen – heeft geholpen. Dat motiveert!

De organisatie leren kennen van binnenuit

Medewerkers moeten de purpose voelen. Dit begint al bij het recruitmentproces en de onboarding. Zorg dat nieuwe medewerkers de organisatie echt leren kennen van binnenuit. Neem mensen mee in de ‘why’, ‘how’ en ‘what’: wat doen/maken/leveren we hier? Waarom? Wat is de toegevoegde waarde en wat willen we hiermee veranderen of in beweging krijgen? Wordt er duurzaam geproduceerd? Hoe dan? Wordt er maatschappelijk bijgedragen? Hoe dan? Laat nieuwe medewerkers met een interactieve sessie – het liefst met een fysiek bezoek aan het productieproces/de werkvloer ervaren wat er wordt gemaakt en verkocht. Of, in het geval van B-to-B:  Laat ze met een business course of business game de keuzes en werkwijze van het dienstverleningsmodel ervaren.

En last but not least: laat ze de ‘customer journey’ ervaren. Nog te vaak komen mensen op staffuncties en hebben zij zelfs na jaren geen klant gezien of klantreis ervaren.

Het kunnen vertellen en uitdragen waar de organisatie voor staat en hoe het productieproces of de dienstverlening in elkaar zit, daarmee leg je het fundament tot een echte merkambassadeur.

Laat die missie voelen: internal branding

Zorg dat de werkplek uitstraalt waar de organisatie voor staat. In interieur en aankleding, met branding en in communicatie-uitingen (van het intranet tot liftposter). Ik werkte ooit op een kantoor waar ik elke dag kon rondlopen zonder ergens het logo te zien. Kan niet. De corporate identity is meer dan het logo, maar ook het logo. Het totale pakket moet je zien en voelen… Nike is natuurlijk een mooi voorbeeld. Met als missie “to bring inspiration and innovation to every athlete in the world’ is het Europese hoofdkantoor in Hilversum een manifestatie van deze missie. Met een voetbalveld, atletiekbaan, hardloopclub, tennisbanen en volleybal- en basketbalvelden als kleine greep van het aanbod om beweging aan te moedigen.

Maar het kan ook in B-to-B organisaties. Ergens na de lockdowns had ik een gesprek met Dirk Bakker, in het gebouw van Colliers naast het olympisch stadion. Colliers draagt bij aan een betere samenleving door een actieve rol te spelen in het oplossen van vastgoedvraagstukken. Vastgoed en kantoorinrichting is dus zeg maar ‘echt hun ding’ en dus hun hoofdkantoor een belangrijk visitekaartje. Toen ik dat kantoor binnenliep voelde ik dat ook direct. Een lifestyle office met 3 zones: een met allerlei soorten werkplekken, een vergaderzone een openbaar gedeelte voor de community met een café en bar dat zorgt voor verbinding en interactie. En niet zomaar een bar, maar echt een waar je wilt chillen, werken en een goede kantoorborrel hebben. Tenslotte is er een bibliotheek gemaakt voor concentratie en stilte. Dit zorgt voor een nieuwe en inspirerende manier van werken. Bovendien is de iconische plek, het Olympische thema, overal in verwerkt en zijn Colliers duurzaamheidsambities overal voel- en zichtbaar.

CEO Dirk Bakker heeft een heldere visie op hoe het kantoor cruciaal is om de medewerkers te laten floreren: ‘Het kantoor is een merk geworden en een succesvol kantoor is niet alleen een plek om te werken, maar een community waar je bij wilt horen. Door deze unieke locatie en het nieuwe innovatieve werkplekconcept wordt dit kantoor een plek waar je wilt zijn, niet waar je naartoe moet.’

Dus laat op die werkplek voelen wie de organisatie is en ervaren waar ze voor staat: zijn er updates, ontwikkelingen of nieuwe mijlpalen bereikt? Deel ze en maak het visueel. Laat beelden zien op de narrowcasting schermen hoeveel plastic er alweer is binnengehaald (Ocean Cleanup) of welke projecten zijn gestart en laat zien wat dit bijdraagt voor wie. Als je als medewerker elke dag ziet dat er weer nieuwe successen zijn behaald in het bereiken van de missie, dan inspireert dat!

Interactie. Interactie. Interactie.

Vergeet hierbij niet de interactie op te zoeken: zorg voor dialoog over de missie. Luister naar de medewerkers, en stimuleer ze ook om hun stem te laten horen. Luister naar wat er speelt, waar behoefte aan is, waar men tegenaan loopt, waar het schuurt en deel nieuwe ideeën. Dit kan middels ronde tafels, townhall meetings, insights sessies maar ook op de interne kanalen. En laat collega’s vertellen over nieuwe producten of dienstens die zijn ontwikkeld, laat collega’s testen. En deel de nieuwe klanten die zijn binnengehaald. Maar pas op: niet zenden: interactie!

Mijlpalen en successen: vier ze!

Zorg dat je stilstaat bij mijlpalen en successen. Ook waardering is natuurlijk belangrijk. Zet collega’s in de spotlight wanneer ze een bijdrage hebben geleverd in het uitdragen van de missie; een nieuw project gelanceerd, een innovatief idee ontwikkeld of een succesvol partnership gestart, het kan van alles zijn. Een ‘medewerker van de maand’ klinkt uitgeknepen, en dat is het misschien ook. Maar goede ideeën en successen moeten gevierd worden. Als je een mijlpaal niet viert, tja, is het dan wel een mijlpaal?

Kan jouw organisatie wel wat hulp bij gebruiken? Wepublic is onder meer ervaren in het opzetten van Insights-sessies, brand ambassador workshops en het adviseren op het gebied van internal branding. Neem gerust contact met ons op!