Van Bullshitbaan naar Brand Ambassador

Extern winnen = Intern beginnen

Een sterke reputatie start bij de medewerkers: extern winnen betekent intern beginnen. Tevredenheid over je werkplek, salaris of de geboden flexibiliteit is tegenwoordig niet meer voldoende. Bijna 40 procent van de Nederlanders vindt zelf dat ze een ‘bullshitbaan’ hebben – een baan die weinig tot niets bijdraagt, stelt Thijs Launspach in het AD. Paul Polman benadrukt in Change Inc. dat de helft van de medewerkers overweegt ontslag te nemen als hun waarden niet overeenkomen met die van het bedrijf.

Deze onvrede, in combinatie met de krappe arbeidsmarkt, vormt een tikkende tijdbom voor bedrijven en hun reputatie. Zo’n 20% van de reputatie van een organisatie wordt bepaald door wat een organisatie communiceert, en maar liefst 80% door het gedrag van de organisatie. Medewerkers zijn daarom de sleutel bij het opbouwen en beschermen van een goede reputatie. Ze dragen niet alleen bij aan het uitdragen van de boodschap en het signaleren van kansen, maar kunnen ook vroegtijdig risico’s herkennen.

Van Tevredenheid naar Ambassadeurschap

Hoe transformeer je medewerkers in ambassadeurs van je organisatie? Het begint bij tevreden medewerkers: de werkplek moet goed zijn, het salaris marktconform, etc. Maar hoe krijg je ze meer dan tevreden, namelijk betrokken? Betrokkenheid leidt tot een daling van verzuim en incidenten, en een verhoging van de productiviteit, omzet, kwaliteit en klanttevredenheid.

Cees van Riel spreekt over ‘alignment’: medewerkers doen wat van hen verwacht wordt en zien in dat dit in hun eigen belang is, terwijl ze tegelijkertijd bijdragen aan de verbetering van de organisatie. In 2012 introduceerde Van Riel ‘The Alignment Factor’, waarbij reputatie een middel is en alignment het uiteindelijke doel. Maar hoe zorg je ervoor dat medewerkers trots zijn op hun werk, begrijpen waarom het ertoe doet, en zien wat het bijdraagt aan de organisatie en maatschappij?

Een Verhaal Dat Raakt

Vertel je verhaal: de missie, purpose en waarden. Zorg ook voor aspiratie: waarom zijn we hier op aarde? Waarvoor kom je ’s ochtends je bed uit? Bekende voorbeelden zijn natuurlijk ‘De man op de maan‘, maar wat dacht je van ‘Wij zorgen ervoor dat er in 2010 weer zalm in de Seine zwemt’, een project van de rioolwerkers in Parijs. Of Maium, twee vrienden uit Amsterdam die met hun regenjassen een positieve impact willen maken en ‘jou helpen jezelf te beschermen tegen de elementen door innovatie in design, functionaliteit en materiaal’.  Of wat dacht je van Marie-Stella-Maris, een Nederlands merk opgericht met een duidelijke maatschappelijke missie: ‘schoon drinkwater en hygiëne voor iedereen’.

De Basis: Why, How, What

Het begint allemaal bij het fundament: de ‘why’, ‘how’, en ‘what’ van Simon Sinek. Als een organisatie hierop een antwoord kan geven, met ook de maatschappelijke bijdrage van de organisatie blootgelegd, en dit kan boetseren tot een verhaal dat raakt dan is dat een uitstekende start! En daarvoor ben je bij de communicatieafdeling aan het juiste adres. Of bij Wepublic natuurlijk.

(Over de volgende stappen, de volgende keer meer.)