Trump ontmaskerd, maar niet door Hillary

Als laatste van de groep verlaat ik de VS en Washington DC in het bijzonder. De afgelopen dagen bleek dat niet de speech van Hillary op de Democratische Conventie vorige week het Trump moeilijk heeft gemaakt, maar de speech van Khizir Kahn. De vader van een in Irak omgekomen soldaat. Een familie afkomstig uit Pakistan. Moslims. Volgens Trump was Kahn misbruikt door de Democratische Partij en mocht zijn vrouw wel naast hem staan op het podium maar niets zeggen vanwege haar geloof. Die reactie heeft tot veel verontwaardiging geleid. Bij de moeder en vader van de omgekomen soldaat die postuum met een Purple Heart is gedecoreerd. Uiteraard binnen de Democratische Partij, maar ook binnen de Republikeinse. Trump heeft voor de zoveelste keer laten zien dat hij volstrekt ongeschikt is om president te worden. Dat het zelfs buitengewoon gevaarlijk is een opvliegend type als hij commander in chief te maken. Communicatief is het echter vooral interessant om te zien dat hij wordt ontmaskerd door een moslimvader die zijn zoon heeft verloren in een Amerikaans uniform Irak. Met de grondwet in zijn hand laat vader Kahn Trump alle hoeken van de het land laat zien.
In mijn column in HP/DeTijd van volgende maand schrijf ik dat natuurlijk de vraag rest of dit alles veel effect zal hebben op de uitslag van de presidentsverkiezingen op dinsdag 8 november. Om over de uitslag een voorspelling te doen moeten we kijken naar de zogenaamde swingstates. Dat zijn staten waarbij de kiezers niet standaard in meerderheid op één van de twee partijen stemmen. Zekere staten voor de Democraten zijn bijvoorbeeld Californië, New York, Illinois en Washington. Republikeinen kunnen zeker zijn van staten als Texas, Nevada, Idaho, North & South Dakota. Hoewel het aantal zekere staten voor de Republikeinen groter in aantal is, wonen in de zekere staten voor de Democraten meer Amerikanen en daarom zijn daar meer kiesmannen te winnen. Om gekozen te worden heeft een kandidaat minimaal 270 kiesmannen (m/v) nodig. Hillary kan rekenen op 212 kiesmannen, Trump op 170. Dat betekent dat er nog 152 onbeslist zijn, die zitten verspreid in dertien staten als Florida, Ohio, Pennsylvania en Virginia. In die laatste staat is de running mate van Hillary, Tim Kaine, senator. Ik geloof niet dat het makkelijk zal worden, want niet eerder had de Amerikaanse kiezer de keuze tussen twee zo impopulaire kandidaten, maar wanneer het Hillary lukt om de blue-collar-worker voor zich te winnen, dan ligt de overwinning voor het oprapen.