The day after tomorrow: public affairs in de snel veranderende informatiesamenleving

Rik Vera is partner en medeoprichter van het Belgische nexxworks. Sinds 2015 inspireert hij samen met compagnons Steven van Belleghem en Peter Hinssen bedrijven om zich voor te bereiden op the day after tomorrow. Tijdens zijn Public Affairs en Stakeholdermanagement college op Nyenrode sprak hij over de snel veranderende informatiesamenleving en de impact daarvan op public affairs.

Caught up in the past

Volgens Rik besteden we in ons werk veel te veel tijd aan het verleden, vandaag en morgen. Zo blijft er nauwelijks tijd over om na te denken over de toekomst van de organisatie, terwijl hier de lange termijn strategie bedacht wordt, en dus je bestaansrecht. In plaats van lineaire zien we steeds meer exponentiële businessmodellen. Alleen door nu al je organisatie model van de toekomst uit te stippelen en je eigen script te schrijven, kun je als organisatie  echt innoveren. Ook met een lineair businessmodel kun je vooruitblikken en sneller groeien.

‘Connect to many, engage individuals’

De grootste disruptor is en blijft de consument, de klant, de stakeholder. Die zorgen ervoor dat bedrijven ten onder gaan. en worden dus als het ware je enige baas. Koopt de klant jouw product of dienst wel of niet? En hoe goed ken je je klant of stakeholder eigenlijk? Als organisatie wordt het daardoor steeds belangrijker om met velen tegelijk een connectie te maken, terwijl je individuen het idee geeft dat je op individueel niveau met ze interacteert. Rik noemt dit het nieuwe normaal.

Volgens Rik moet je als organisatie eigenlijk een soort mens worden, en vervolgens doen wat je zegt en hebt beloofd, ook in je relatie met de publiek sector. Als organisatie kun je je daarom afvragen: als ik een mens ben, wil iemand dan met mij een biertje drinken aan de bar? Een interessante vraag. Met wie drink jij liever een biertje: Coolblue of Shell?

Tot slot een aantal tips van Rik om je voor te bereiden op the day after tomorrow:

1. Kijk naar de markt waarin je opereert, zit deze vol met ontevreden klanten en stakeholders?
  2. Innoveer technologie gedreven, alleen dan is je groei exponentieel
  3. Creëer een omgeving die beter is dan de bestaande situatie op de markt en in je stakeholderomgeving
  4. Creëer ecosystemen, producten of diensten die beter gemaakt kunnen worden door toevoegingen van anderen (bijvoorbeeld de iPhone, waarop je apps van anderen kunt installeren)

Tijdens het volgende college neemt Wietze Smid, o.a. Hoofd Public Affairs en Stakeholdermanagement a.i. bij Essent, ons mee in stakeholdermanagement in een complex krachtenveld.

Meer informatie over de collegereeks Public Affairs & Stakeholdermanagement vind je hier. Toch nog andere vragen? Of wil je in gesprek over public affairs en stakeholdermanagement? Neem contact op met Eva Huis in ’t Veld.