Bedrijven die stelling nemen in het publieke debat: MT sprak erover met Frank Körver

(leestijd: 2 minuten)

Tot een paar jaar terug spraken bedrijven zich mondjesmaat uit over sociaal-maatschappelijke kwesties. De druk om kleur te bekennen neemt toe. Journalist Donovan van Heuven van managementblad MT (Next Generation Leadership) sprak met Frank Körver (partner bij Wepublic) over bedrijven die stelling nemen.

Het online artikel vind je hier.
Je leest erin onder meer over de toenemende druk op bedrijven om stelling te nemen en wat dit betekent.

Enkele passages:

‘Organisaties moeten de angst op tegengeluid van zich afschudden. “Als ze ergens iets van vinden, krijgen ze een reactie en hebben ze het gevoel dat ze moeten gaan duiken of bukken. ‘O jee, ze zijn het niet met me eens!’ Maar dat is natuurlijk het spel. Je mengt je in een discussie. En een discussie is tweerichtingsverkeer. Ga gewoon het gesprek aan en wordt niet meteen bang als je iets vindt. Krijg je kritiek, neem die in ontvangst. Deel je dilemma’s en geef zelf ook aan dat je er nog niet bent.”’

‘Maar wanneer laat je als bedrijf iets van je horen en neem je stelling? Sommige thema’s sluiten nauw aan op de core van een bedrijf. Zo is het logisch dat levensmiddelenproducent Unilever zich bekommert om en uitspreekt voor een duurzaam wereldwijd voedingssysteem en bierbrouwer Heineken zich ontfermt over verantwoord drinken‘.

‘Consumenten, medewerkers, investeerders, ze verwachten meer en meer uitgesproken bedrijven, die zelf nog teveel in de ‘reputatiehoudgreep’ zitten. “Er is angst voor reputatieschade maar de vraag is bij wie je reputatieschade oploopt. We komen uit een wereld van winnen of verliezen. Als je niet wint dan verlies je en als je verliest dan win je niet. We gaan natuurlijk toe naar een wereld waarin het samen is. Veel bedrijven moeten daar nog aan wennen. Dat winnen en verliezen zit zo ingebakken. Daarom vond ik het ook zo mooi dat Adidas die antiracisme video van Nike deelde. Dat vond ik een krachtig signaal. Winnen en verliezen is oud denken en hopelijk kunnen we dat met zijn allen loslaten. Dus vraag je af als je stelling neemt of jouw omgeving ook meegaat. Dan kun je stellen dat je oprecht bent en maak je de meeste impact.”’

Tony’s Chocolonely is hier een bekend voorbeeld van. Ze willen slaafvrij de norm maken in chocolade, met de gehele sector. Ze hebben in het verlengde van die missie gelobbyd en zich uitgesproken voor de wet zorgplicht kinderarbeid. Dat is geloofwaardig. Of neem drinkwaterbedrijf Vitens dat zich inzet voor betrouwbaar, betaalbaar en duurzaam water. En daarom is het logisch dat zij zich uitspreken voor spaarzamer watergebruik tijdens droge zomers en onverantwoord door het toilet spoelen van medicijnen.”

Stelling nemen: 4 tips voor een uitgesproken organisatie

Het MT deelt in het artikel onder meer de volgende 4 tips voor een uitgesproken organisatie:
1. Denk voorbij marketing en pr. Het is leuk om de headlines te halen, maar onderzoek hoe je daadwerkelijk iets kunt bijdragen aan een maatschappelijke kwestie.
2. Heb je zaakjes intern op orde. De kwestie waarover je uitspreekt moet tenminste hoog op de bedrijfsagenda staan.
3. Schud de angst voor tegengeluid van je af. Je mengt je in een discussie en die bestaat uit tweerichtingsverkeer. Krijg je kritiek, neem die in ontvangst. Deel je dilemma’s en geef zelf ook aan dat je er nog niet bent.
4. Neem je stelling, vraag je dan ook af of jouw omgeving ook meegaat. Dan ben je oprecht en samen maak je de meeste impact.

Meer weten over het onderwerp? Neem vooral contact op met Frank Körver.

Wat je wellicht ook interessant vindt:

(Afbeelding van Albrecht Fietz via Pixabay )