“Veel bedrijven tonen zich van hun beste kant en dit is ook wel hét moment om dat te doen als dat ook kan.”

In de rubriek SPOTLICHT stellen we 5 vragen aan een persoon met als doel: leveren van inzichten, ideeën en inspiratie aan topmanagers en communicatiedirecteuren. Mieke Ansems is directeur Communicatie & Marketing van VNO-NCW en MKB-Nederland. VNO-NCW en MKBNederland behartigen samen en afzonderlijk de belangen van branches en bedrijven. Het coronavirus raakt veel ondernemers hard.

Wepublic: Het is ongetwijfeld alle hens aan dek bij VNO-NCW en MKB-Nederland. Vanuit communicatieperspectief: wat zijn jullie prioriteiten?

Mieke Ansems: Informeren in de breedste zin van het woord; intern, extern, leden onderling etc. Het is een open deur maar ik vind het echt belangrijk dat onze leden, de collega’s en onze stakeholders op de hoogte zijn van wat er speelt, waar we staan in het proces en waar we naar toe willen.

Als VNO-NCW en MKB-Nederland zijn wij vaak vroegtijdig op de hoogte en daar hoort een verantwoordelijkheid bij. We sturen de bestuursleden elke dag een update via de mail, we maken voor de leden elke dag een coronanieuwsbrief, we houden virtuele medewerkersbijeenkomsten etc.

Wepublic: Het vertrouwen in het bedrijfsleven staat al enige tijd onder druk. We zien nu dat veel organisaties zich van hun beste kant tonen. Kan het coronavirus tot meer vertrouwen leiden in het bedrijfsleven?

Mieke Ansems: Er zijn heel erg veel verschillende soorten bedrijven dus ik vind het sowieso lastig om te praten over hét bedrijfsleven. Maar als de crisis iets duidelijk maakt, is dat bedrijven en de daar bij behorende bedrijvigheid de samenleving voor een groot deel maken. Het klopt dat veel bedrijven zich van hun beste kant tonen en dit is ook wel hét moment om dat te doen als dat ook kan. Ik ben daar blij om, dat past dus écht bij die bedrijven.

Natuurlijk trek ik af en toe mijn wenkbrauw op bij het lezen van verhalen over sommige bedrijven. Maar door de bank genomen hebben werkgevers, werknemers en het kabinet het zelfde doel: bedrijven overeind houden om zo zoveel mogelijk werkgelegenheid te behouden. En dat de wereld er anders uitziet nu en dat er dus een nieuwe balans moet worden gezocht is zo klaar als een klontje.

Wat ik verder mooi vind is dat je ziet hoe we in Nederland met elkaar -bedrijven, vakbonden, politiek- allemaal hetzelfde doel hebben en samen optrekken. Onze Rijnlandse traditie werkt in ons voordeel vind ik. Kijk eens naar het rauwe kapitalisme en de VS en wat daar nu gebeurt.

Wepublic: Ben je onder de indruk van de veerkracht van het Nederlandse bedrijfsleven? En vanuit communicatieperspectief: welke organisatie of sector is in jouw ogen een toonvoorbeeld van goede communicatie?

Mieke Ansems: Ik ga iets heel flauws zeggen maar iets wat wel echt belangrijk is in een crisis van dit formaat. Wat ik vooral heel goed vind is dat iedereen snapt dat we dit samen moeten doen en dat niemand ‘over de rug van een ander’ echt wil scoren. Verder zijn er echt parels van bedrijven die de mooiste dingen doen momenteel voor anderen juist zonder daarmee te koop te lopen. Daar zitten prachtige kleine en juist ook hele grote bedrijven tussen.

Wepublic: Wij schreven in een blog over “de branchevereniging als comeback kid”. Wat zie jij in deze tijden van corona als de kracht van VNO-NCW en MKB-Nederland?

Mieke Ansems: Dat wij een groot en fijnmazig netwerk hebben van georganiseerde verenigingen is erg waardevol in deze tijd. We schakelen snel, met elkaar en met de politiek. Daardoor heeft de politiek een relevant klankbord. Wij vormen, om het oneerbiedig te zeggen, een doorgeefluik maar we zijn ook een belangrijke aangever. Hierdoor winnen we aan effectiviteit en dit bewijst in zo’n enorme crisis weer zijn waarde.

We komen er met zijn allen snel achter wat werkt en wat niet en ondernemers weten snel waar ze wel of niet aan toe zijn. Er kan snel geschakeld worden. Op 12 maart hadden wij bijvoorbeeld al contact met de vakbonden en het kabinet om af te spreken hier in eendracht en daadkracht in te zitten. Dat zie je niet zo snel in de landen om ons heen waar ze elkaar nog wel eens de tent uitvechten.

Wepublic: Wat zou in jouw ogen in deze coronacrisis in ieder geval op de agenda moeten staan van iedere Chief Communication Officer (CCO) of PA-manager als het gaat om communicatie ? Met andere woorden, wat wil je hen meegeven?

Mieke Ansems: Niks staat vast, alles is in beweging, altijd. Zorg dat je wendbaar bent in je ideeën, in je manier van communiceren, in alles eigenlijk. Voor communicatie is verder essentieel dat je oog houdt voor de wereld om je heen. Blijf ‘buiten’ naar ‘binnen’ halen nu wel meer dan ooit in een crisis.

Eerdere edities van Spotlicht: