Rijzende bedrijven in verzakkende panden

Waarom houden bedrijven zich niet meer bezig met de stad?

 Met veel bombarie, rode lopers, confetti, Doutzen Kroes en Chantal Janzen opende het Canadese bedrijf Hudson Bay op 5 september 2017 zijn eerste vestiging in Amsterdam. Twintig andere vestigingen exclusief enkele winkels van de outletvariant zouden worden geopend in Nederland om de plaats van het failliete V&D te vullen. Nu, vier jaar verder, kan het Canadese bedrijf de rekening van dit avontuur opmaken; vele grote lege panden in de binnensteden, 184 miljoen verlies, boze stedelingen en een slepende rechtszaak. Waar er van nieuwkomers in Nederland wordt verwacht dat ze zich bewust zijn van hun nieuwe Nederlandse omgeving, worden bedrijven in Amsterdam losgelaten als een olifant in een porseleinkast. Wordt het niet eens hoog tijd dat de gemeente zorg gaat dragen voor de integratie van buitenlandse bedrijven in Amsterdam?

Neem bijvoorbeeld Airbnb, een dienst waar ook vakantievierend Amsterdam gretig gebruik van maakt. Welke vriendelijke Zuid-Europese millennial wil nou niet andere millennials ontvangen in warmere oorden? Maar op het moment dat deze Zuid-Europeanen in de kleine Amsterdamse appartementen de boel afbreken dan is die vriendelijke millennial opeens niet meer zo vriendelijk. Een beetje dat ‘not in my backyard’-idee.

Volgens Airbnb is er een gering aantal overtredingen geconstateerd door het team Vakantieverhuur van de gemeente Amsterdam. Hiermee verplaatst Airbnb zich in de rol van een ouderwets en passief bedrijf. Met tot gevolg dat Airbnb per 1 oktober 75% van haar advertenties offline moest halen omdat de gemeente Amsterdam de verplichte verhuurdersregistratieplicht liet ingaan. Juist vanwege het feit dat Nederlanders veelvuldig gebruiken maken van Airbnb en dit platform als een verademing wordt gezien in de voorheen onoverzichtelijke accommodatiemarkt, moet Airbnb zich bewust zijn van zijn kansen om bij te dragen aan onze mooie stad.

Alhoewel het Nederlandse avontuur van Airbnb (gelukkig) niet ten einde is gekomen, zijn er ook voorbeelden van bedrijven die er wel in slaagden om bij te dragen aan de stad Amsterdam. Neem als voorbeeld McDonalds, een bedrijf dat niet bepaald bekend staat vanwege zijn grote bijdrage aan een gezonde Amsterdamse levensstijl. Toch is het wel het bedrijf dat het Ronald McDonald Kinderfonds oprichtte. Dit fonds zorgt er sinds 1985 voor dat broertjes, zusjes en ouders van zieke kinderen in de buurt van het VUmc kunnen slapen (voorheen gevestigd in het Emma Kinderziekenhuis). De simpele formule hierachter is dat 5 cent van een Happy Meal naar het Kinderfonds vloeit.

Een ander voorbeeld: het Britse Merlin Entertainments, moederbedrijf achter de Amsterdam Dungeon, richtte in 2017 de zogeheten Dungeon Academy op. Met dit initiatief zet het bedrijf zich in voor de professionele ontwikkeling van acteurs en actrices. Hiermee speelt het bedrijf slim in op de beperkte mogelijkheden voor acteurs om zich te blijven ontwikkelen en probeert zoiets terug te doen voor de Amsterdamse acteurs die het financieel zwaar hebben.

Samaritaanse bedrijven? Nee, wel bedrijven die rekening houden met de stad en zich bewust zijn van de plek waar zij zich vestigen. Overdreven gemeentelijke ingrijpen? Nee, wel een lokale overheid die bedrijven helpt om een plek te vinden in de stad. In een tijd waar we de negatieve effecten van marktwerking proberen terug te dringen, moeten we niet stoppen met het stimuleren van bedrijven die een positief effect op de stad Amsterdam willen hebben. De gemeente moet bedrijven, door middel van economische integratie, laten investeren in de stad waar ze zich willen vestigen. Daarnaast moeten bedrijven hun verantwoordelijkheid nemen en actief de verbinding aangaan met onze mooie stad. Dit werkt in het voordeel van de bedrijven, maar vooral in het voordeel van de Amsterdammers.

Gemeente Amsterdam; ontvang bedrijven in de stad met een gezond vertrouwen in de toekomst en zorg dat bedrijven zich thuis voelen in de stad. Waar Airbnb zelf nog kan leren van zijn eigen kernwaarden, moet de gemeente Amsterdam dit credo zich eigen maken: be a host.

Door Philip Breitenstein