ReputatiePanel: Denken in algemeenheden bemoeilijkt het bepalen van de waarde van reputatie

(Leestijd: 2 minuten)

Het aantonen van concrete resultaten is essentieel om de top te overtuigen van de waarde van een sterke reputatie. Die waarde van reputatie zit vooral in vertrouwen, geloofwaardigheid en aantrekkingskracht. Dat blijkt uit de tweede meting van het ReputatiePanel, een initiatief van Wepublic en Motivaction. Dergelijke algemeenheden maken het echter lastig om het belang van reputatie in de organisatie voor het voetlicht te krijgen.


>> Wil je het hele rapport ontvangen? Stuur een bericht naar Maurice Jansen. <<

De laatste meting van het ReputatiePanel had als thema ‘De waarde van reputatie’. Circa 120 experts deelden hun inzichten en ervaringen. Daarbij werd ook gevraagd of de coronacrisis impact heeft gehad op reputatiemanagement. ‘Het onderzoek laat duidelijk zien dat communicatieprofessionals een goed beeld hebben van hoe de reputatie van de organisatie gemaakt (of gebroken) wordt,’ aldus Joep Cornelissen, professor Corporate Communications & Management aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.

ReputatiePanel
De waarde van reputatie

Bij de waarde van reputatie denken de experts vooral aan (stakeholder)vertrouwen en geloofwaardigheid, license to operate en aantrekkingskracht. ‘In de kern gaat het er natuurlijk om dat mensen met je willen samenwerken en willen handelen,’ aldus een van de experts. De algemeenheid van deze parameters maakt het echter vaak lastig om intern het belang van een sterke reputatie te onderstrepen. Ook heeft een meerderheid van de respondenten geen inzicht in de financiële waarde van de reputatie.

‘Er is een spanningsveld tussen communicatie-inspanningen en het algehele gedrag van de organisatie,’ aldus Joep Cornelissen, ‘en dat laat eens te meer zien dat communicatieprofessionals een overkoepelend concept of raamwerk nodig hebben (zoals organisatie-identiteit of karakter) om de top te adviseren en gezamenlijk beleid uit te zetten op weg naar een sterke reputatie.’

Vinger aan de pols

De respondenten zijn unaniem in de erkenning dat een vinger aan de pols houden bij stakeholders cruciaal is voor goed reputatiemanagement. Toch vinden velen het lastig om aan te tonen wat de impact van het reputatiemanagement is. Vaak wordt dan teruggevallen op (social) media monitoring om inzicht in de waarde van de reputatie te krijgen. De helft van de respondenten doet onderzoek naar reputatie.

Reputatie en de coronacrisis

Een sterke reputatie vergroot de weerbaarheid in moeilijke tijden, zoals de coronacrisis. Over de impact van deze crisis op het vakgebied zijn de meningen verdeeld. Toch vinden net iets meer respondenten dat door de coronacrisis reputatie belangrijker wordt gevonden. Zo is het belang van authenticiteit nog duidelijker geworden. ‘Geloofwaardigheid, een rechte rug en dilemma’s durven delen voeg ik sinds de coronacrisis toe aan de voorwaarden voor een sterke reputatie,’ aldus een respondent.

Gevraagd naar welke organisaties tijdens de coronacrisis hun reputatie hebben versterkt, worden vooral Albert Heijn, RIVM, Auping, DSM en KPN genoemd.

Booking.com en KLM zijn enkele bedrijven waarvan de reputatie schade heeft opgelopen volgens de respondenten.

Over het ReputatiePanel

Ieder kwartaal leggen Wepublic en Motivaction vragen en stellingen voor aan de reputatie- en communicatie-professionals van het ReputatiePanel. Doel is om inzicht te krijgen in de mening en visie van deze vakmensen op actuele thema’s, maatschappelijke ontwikkelingen of vakinhoudelijke onderwerpen. De uitkomsten worden weer gedeeld met deze groep.

Meer weten over het ReputatiePanel? Neem contact op met Maurice Jansen van Wepublic of Karel Slootman van Motivaction.

Aan de slag met reputatiemanagement? Maurice Jansen en Frank Körver praten graag met u verder. Neem contact met hen op en plan een vrijblijvende afspraak in.

 

Wat je wellicht ook interessant vindt: