Politieke orde op zoek naar een nieuw frame?

Voor de Wepublic Verkiezingsmonitors over de Provinciale Statenverkiezingen en Europese Parlementsverkiezingen schrijft iedere week een Wepublican een column vanuit zijn of haar perspectief. Ditmaal de beurt aan Robin Beentjes.

Dat de campagnetijd is begonnen weten we inmiddels wel. Sla de krant open en er staat een interview met een voorman van een politieke partij in. Dan hebben we het nog niet over de talkshows en interviews op televisie. Uit al deze optredens blijkt echter dat de gevestigde politieke partijen naarstig op zoek zijn naar een nieuw frame om stemmen binnen te halen.

VVD-er Mark Rutte kreeg de afgelopen week veel aandacht door zijn uitspraken in Buitenhof over de witte wijn drinkende elite in Amsterdam. Met deze uitspraken zorgde hij – bedoeld of onbedoeld – voor een tweedeling in Nederland. Rutte probeert zich buiten de witte wijn drinkende elite te positioneren, waarmee hij de gewone, hardwerkende Nederlander wil aanspreken. Een slimme zet in de aanloop naar de verkiezingen of is het te doorzichtig? Gaat deze kreet de VVD helpen nu Rutte III in het slop zit en de magie van Rutte uitgewerkt lijkt te zijn?

Alle leden van D66 kregen afgelopen weekend een e-mail om te flyeren voor de Provinciale Statenverkiezingen. De tekst van de eerste alinea’s had niet veel weg van de gebruikelijke D66 termen, maar leek overgenomen van eerdere campagnes van de VVD. De VVD is na deze e-mail niet de enige partij die opkomt voor de ‘doeners’ in Nederland. D66 wil daarnaast vanaf nu ook “de schouders eronder gaan zetten”, “de mouwen opstropen” en “niet meer aan de zijlijn staan”. Gebruiken de twee regerende partijen hetzelfde campagnebureau? Hebben de partijen geen inspiratie meer voor hun campagnes? Of is dit frame noodzakelijk om je staande te houden tegenover de nieuwere partijen?

Forum voor Democratie bleek de tactiek van de gevestigde orde opgemerkt te hebben en was afgelopen week aanwezig bij een landbouwbeurs in Duitsland. Zo probeert Baudet mogelijk de traditionele, agrarische achterban van het CDA voor zich te winnen – nota bene met hulp van een oud-partijvoorzitter van het CDA. Volgens de laatste peilingen van EenVandaag hebben PVV 19, GroenLinks 16 en Forum voor Democratie 10 zetels. De stijging van de populariteit van deze partijen komt mogelijk door het verval van de wat langer gevestigde, midden partijen. Misschien is een nieuw frame voor deze, partijen zoals D66 en de VVD, dus essentieel om kiezers aan zich te blijven binden. Deze zelfbenoemde ‘doeners’ moeten in ieder geval wel aan de bak.

De partijen hebben nog minder dan twee maanden tot de verkiezingen voor de Provinciale Staten, wij zijn benieuwd wat er nog meer uit de kast zal worden getrokken de komende tijd. Wij houden de komende verkiezingen dus nauw in de gaten. U ook?

Ook een Wepublic Verkiezingsmonitor om op de hoogte te blijven van alle ontwikkelingen rondom de Provinciale Statenverkiezingen of de Europese Parlementsverkiezingen?

Klik hier voor meer informatie.