Nyenrode Strategische Communicatie college #6

Nyenrode Business Universiteit en GKSV Communicatie | Reputatie | Public Affairs ontwikkelden de collegereeks Strategische Communicatie. Als één van de programmamanagers houdt GKSV adviseur Reinanke Haagsma jullie op de hoogte van de belangrijkste hoofdlijnen waarover de verschillende sprekers hun licht laten schijnen.
De voorgaande sprekers onderstreepten het al: de maatschappij en organisaties zijn flink in beweging. Het communicatievak daarom ook. Het vak wordt steeds breder. Van uitvoerend tot strategisch niveau komen er taken bij. Doorgaan op dezelfde weg is dus geen optie. We moeten keuzes maken.
“Focus is het sleutelwoord als je impact wilt hebben”, aldus Frank Körver. In het zesde en laatste college van de reeks Strategische Communicatie vertelt Frank hoe je een best-in-class-communicatiefunctie creëert. Frank is partner bij bureau GKSV Communicatie | Reputatie | Public Affairs en adviseert bestuurders en managementteams over vraagstukken op het gebied van strategie, leiderschap, reputatie en (organisatie van de) communicatie. Samen met Betteke van Ruler schreef hij het boek Het Strategisch Communicatie Frame. In zijn werk staat vaak de vraag centraal hoe corporate communicatie maximaal kan bijdragen aan het succes van organisaties.
Frank: “We zitten op een kantelpunt. Organisaties staan voor grote uitdagingen en veranderingen. Denk alleen al aan de wens en noodzaak om robuuster, wendbaarder en innovatiever te worden. Meer van hetzelfde is daarbij geen optie. Als je nu en in de toekomst van waarde wilt zijn moet je focus aanbrengen. Focus op de zaken die ertoe doen. De centrale vraag daarbij is: welke impact wil je realiseren?”
“Om focus aan te brengen gebruik ik drie stelregels:
  1. Weet wat belangrijk is: wat zijn de prioriteiten van de organisatie? Wat speelt er in de omgeving? Ga de boer op. Luister goed. Alle energie die je daarin stopt haal je er dubbel en dwars uit.
  2. Maak keuzes met betrekking tot je rol: een bedrijf dat de komende jaren belangrijke veranderingen doorvoert heeft een andere communicatieafdeling nodig dan een startup die nog naam moet maken. Ga met de belangrijkste interne stakeholders van de organisatie het gesprek aan wat de rol van Communicatie is of zou moeten zijn.
  3. Doe wat je moet doen: ieder plan vereist dat je je mouwen opstroopt en aanpakt. Pragmatisme. Hiervoor heb je discipline nodig. Weifelen is killing.”
“Een ander aspect waar ik steeds meer aandacht aan besteed is teaming: aan de slag met de juiste mensen binnen en buiten de communicatieafdeling. Crossfunctionele samenwerking wordt steeds belangrijker. Heb je bijvoorbeeld ambitieuze reputatiedoelen? Dan kun je niet anders dan nauw samenwerken met de business, hr, etc. Ook daarin is focus opnieuw onontbeerlijk. Ga met de juiste samenwerkingspartners aan de slag. En stel heldere en gedeelde doelen. Die ontbreken maar al te vaak.”
“Het kantelpunt waarop we staan brengt ons mooie uitdagingen. Voor ambitieuze communicatieafdelingen zijn dit geen bedreigingen maar kansen. Zij hebben het lef om nieuwe wegen te bewandelen. Zij zijn de communicatieafdelingen van de toekomst.”
Nyenrode Business Universiteit en GKSV ontwikkelden deze collegereeks om deelnemers mee te nemen in de meest actuele ontwikkelingen en inzichten van strategische communicatie. Dat betekende spraakmakende sprekers met een eigen visie. Het blijkt een gouden formule. De volgende collegereeks is al in de maak en vindt dit najaar plaats.
Vragen of verder praten? Neem contact op met Reinanke Haagsma of Arnoud Verhage.
Lees ook de verhalen over de colleges van eerdere sprekers: Betteke van Ruler, Bartho BoerTibor van Bekkum, Bas Mouton en Mignon van Halderen.