Nyenrode Strategische Communicatie college #5

Nyenrode Business Universiteit en GKSV Communicatie | Reputatie | Public Affairs ontwikkelden de collegereeks Strategische Communicatie. Als één van de programmamanagers houdt GKSV-er Reinanke Haagsma jullie op de hoogte van de belangrijkste hoofdlijnen waarover de verschillende sprekers hun licht laten schijnen.
Uit de eerdere colleges bleek al dat het oude merkdenken niet meer toereikend is. Er is vraag naar een benadering van het communicatievak waarin vernieuwende zienswijzen, relevant strategisch denken én verbeeldingskracht hand in hand gaan.
Het gaat er om een lans te breken voor de snelle en complexe veranderingen om ons heen. Daarbij is de behoefte aan organisaties met vernieuwende perspectieven en werkwijzen groot. Evenals aan communicatieprofessionals die hieraan een relevante bijdrage leveren.
“Een belangrijke manier om dit te doen is door middel van een thoughtleadershipstrategie”, aldus de spreker van het vijfde college Mignon van Halderen. Mignon is lector Thought Leadership aan de Fontys Hogeschool voor Toegepaste Communicatiewetenschappen en daarnaast adviseert ze organisaties over dit onderwerp. Ook schreef ze het boek ‘Thought Leadership’.
Mignon: “Als mensen spreken van thought leadership gaat het nog al te vaak over het zijn van een kennisgoeroe. Dat kan voor sommige organisaties een heel belangrijke en toereikende manier van positioneren zijn. Toch bedoel ik met thought leadership dat je een echt toekomstdier bent. Je bent leading by thought and action op thema´s die onze toekomstige levens gaan bepalen.”
“Denk aan ons zorg- of onderwijssysteem, de manier waarop we werk en privé steeds meer verweven, of de verschuiving naar een nieuwe betekenisgevende economie. Thought leaders doorbreken bestaande conventies en diepgewortelde overtuigingen van groepen mensen. En dat is een uitdagend proces want zulke overtuigingen laten zich niet makkelijk veranderen.”
“Een voorbeeld van een organisatie die dit serieus aanpakt is Triodos bank. De status quo is: hoe groter, des te meer macht. Ook bij banken. Triodos denkt daar heel anders over. Zij voert een campagne waarbij ze zegt: small is the new big! Kijk maar eens naar de reclamespot die onderdeel van deze beweging is.”
“Zo’n vernieuwende zienswijze noemen we ook wel een novel point of view. Kenmerkend hieraan is dat je:
1.      Laat zien waar je voor staat en anderen uitdaagt die vernieuwende zienswijze te onderzoeken;
2.     Als doel hebt de status quo in een industrie of maatschappij als geheel te veranderen;
3.     De organisatiedoelen en het gedrag daarop afstemt en anderen enthousiasmeert diezelfde doelen na te streven.”
“Je bent als organisatie niet zomaar thought leading. En in het hele proces om het wél te worden hebben communicatieprofessionals een belangrijke rol. Van de onderzoeksfase tot het actief in de praktijk brengen en uitdragen. Communicatieprofessionals moeten hierbij echt méér lef tonen dan ze vaak doen: je zult intern ook bestaande conventies moeten helpen doorbreken. Want, wat je zegt moet je natuurlijk als organisatie ook elke dag waarmaken.”
In het volgende college verwelkomen we Frank Körver. Frank is partner bij bureau GKSV en coauteur van het boek Het Strategisch Communicatie Frame. Hij neemt ons mee in de zoektocht naar een antwoord op de vraag hoe we een best-in-class communicatiefunctie creëren.
Vragen of verder praten? Bel (06 41 60 99 62) of mail met mij of collega Arnoud Verhage.
Lees ook de verhalen over de colleges van eerdere sprekers: Betteke van Ruler, Bartho BoerTibor van Bekkum en Bas Mouton.