Nyenrode Strategische Communicatie college #4

Nyenrode Business Universiteit en GKSV Communicatie | Reputatie | Public Affairs ontwikkelden de collegereeks Strategische Communicatie. Als één van de programmamanagers houdt adviseur Reinanke Haagsma jullie op de hoogte van de belangrijkste hoofdlijnen waarover de verschillende sprekers hun licht laten schijnen.
De spreker die wij verwelkomen in het vierde college is Bas Mouton. En die doet het graag nét even anders. Dat zien we al aan de opstelling van de collegeruimte. De deelnemers worden niet alleen uitgenodigd om te luisteren en vragen te stellen, maar ook om te oefenen. Waarmee? Met het vertellen van magische verhalen. “En daarvoor moet je bereid zijn risico’s te nemen”, aldus Bas.
Bas Mouton studeerde rechten, economie en politicologie. Hij is bekend van zijn boek Magie in al je Communicatie en is sinds 2005 directeur van Speech Republic. Bas traint met succes nationale en internationale politici, CEO’s en vele topprofessionals. Hij is gefascineerd door de vraag: wanneer maken woorden nu echt het verschil?
Bas: “Wat er gebeurt in de hoofden van mensen is mijn maat geworden. Het gaat om de energie die ontstaat tussen mensen. Veel schrijvers en sprekers staan er niet bij stil, maar het gaat er om dat een deel van de mensen echt iets op een andere manier gaat doen. Waar dient je verhaal anders toe?”
“Daarbij onderscheid ik twee soorten communicatieprofessionals. Oude stijl – zij die gericht zijn op het voorkomen van fouten en op veilig spelen. En nieuwe stijl – zij die doelpunten willen scoren. Ze zijn bereid grenzen op te zoeken om het verhaal spannend te maken. Daar hoort het nemen van risico’s bij. Helaas kom ik nog heel vaak communicatieprofessionals oude stijl tegen.”
“Maar zonder spanning geen magie! Neem nou het volgende gedachte-experiment. Ken je het sprookje van roodkapje? Vertel dat verhaal nog eens aan jezelf of aan je buurman. En, nu komt het, vertel het deze keer zónder een wolf die erin voorkomt. Saai he? Juist als je edgy durft te zijn houd je de aandacht vast. Ga dus vaker op zoek naar de wolf in jouw verhaal.”
“Verder bestaat een magisch verhaal altijd uit drie archetypen. Met de kunstenaar laat de spreker iets van zichzelf zien: wie ben je en wat drijft je? De wetenschapper brengt inhoud, zoekt de grenzen op en benadrukt de urgentie. De verkoper weet goed uit te leggen waarom het verhaal relevant is voor de toehoorder en roept op tot actie.”
“Het is dus zo simpel als: ik (de kunstenaar) zeg iets (de wetenschapper) tegen jou (de verkoper). Daarbij kan het één niet zonder het ander. Focus je teveel op één van de archetypen dan ben je teveel bezig met het uitstorten van informatie over de ander. Dumping content noem ik dat. Niet doen! Ga in élk verhaal op zoek naar de magie! Het is mogelijk, echt waar.”
In het volgende college maakt Mignon van Halderen haar opwachting. Mignon is lector Thought Leadership aan de Fontys Hogeschool voor Toegepaste Communicatiewetenschappen. Daarnaast adviseert ze organisaties over thought leadership strategieën. In het college vertelt ze ons wat thought leadership is (en wat niet!), wat het oplevert en welke rollen daarbij belangrijk zijn voor de communicatieprofessional.
Vragen of verder praten? Neem contact op met Reinanke Haagsma of Arnoud Verhage.
Lees ook de verhalen van eerdere sprekers: Betteke van Ruler, Bartho Boer en Tibor van Bekkum.