Nyenrode Strategische Communicatie college #1

Nyenrode Business Universiteit en GKSV Communicatie | Reputatie | Public Affairs ontwikkelden de collegereeks Strategische Communicatie. Adviseur Reinanke Haagsma is één van de programmamanagers en houdt jullie op de hoogte van de belangrijkste hoofdlijnen waarover de verschillende sprekers hun licht laten schijnen.
Prof.dr. Betteke van Ruler is em. hoogleraar corporate communicatie en nationaal en internationaal geroemd om haar vernieuwende ideeën over en voor het communicatievakgebied. Aan haar de uitdaging om ons in het eerste college een tour d’horizon te bieden. Wat zijn de actuele vraagstukken in strategische communicatie? Hoe heeft het vakgebied zich ontwikkeld en waar beweegt het naartoe? Via een stevig overzicht van communicatietheorieën hield Betteke de deelnemers een spiegel voor en zette zij hen aan na te denken over hun eigen visie op wat goede communicatie is en hoe dat valt te managen.
“Bij leiders van organisaties dringt steeds meer het besef door dat communicatie belangrijk is”, aldus Betteke. “Dat goede communicatie voordelig kan zijn en dat goede communicatie niet vanzelfsprekend is. Tot zover het goede nieuws. Minder duidelijk is wat eigentijdse vormen van goede communicatie zijn en hoe je communicatie in en om de organisatie kunt managen.”
“Het communicatievak verandert drastisch”, vervolgt ze. “Niet langer staat het communiceren zelf centraal. Het gaat steeds meer om: sturen, faciliteren, afremmen, aanjagen, redigeren, begeleiden en soms overnemen van de communicatie van medewerkers. Alles moet dus gericht zijn op afstemming. Alignen, om daarmee het vertrouwen te winnen en een license to operate te krijgen.”
Arnoud Verhage, programmamanager van het college en partner bij GKSV: “Deze ontwikkeling heeft natuurlijk grote impact op de rol en de positie van de senior communicatiemanager. Want hoe zorg je voor deze betere afstemming? Het gaat erom professioneel dienstbaar te zijn. Een maximale bijdrage te leveren aan de organisatiedoelen, terwijl je werkt vanuit een duidelijke visie op het vak. Betteke heeft dat weer eens heel scherp neergezet.”
Na deze tour d’horizon duiken we in de volgende colleges de diepte in. Bartho Boer, Hoofd Communicatie bij de Nederlandse Spoorwegen, stelt reputatiemanagement centraal in het tweede college dat vandaag (31 mei) plaatsvindt.