Netwerkmeeting Interel: de impact van disruptie

GKSV is de exclusieve Nederlandse partner van het Interel Global Partnership dat bestaat uit public affairs en communicatiebureaus in meer dan 60 landen. Een keer per jaar verzamelen de aangesloten bureaus (van Braziliƫ tot Finland en van de VS tot India) zich in Brussel om ervaringen en ontwikkelingen met elkaar te delen. Thema van de 2016 bijeenkomst was disruptie, wat in alle landen een herkenbaar fenomeen is.
Sprekers uit de VS, Afrika, Braziliƫ, Polen, de VK en Duitsland lieten er geen twijfel over bestaan: op alle fronten is verandering de norm. Op politiek niveau is de bestaande orde snel aan het veranderen: populisme, social media en polarisatie laten het systeem schudden. De opkomst van Donald Trump, de meerderheid voor de Poolse populistische partij Recht & Rechtvaardigheid, het Brexit-referendum en het achter de tralies verdwijnen van een waslijst aan Baziliaanse politici zijn exponenten van een tendens die in elk land gaande blijkt.
Op technologisch gebied gaat het zo mogelijk nog harder: de zelfrijdende auto, de onsterfelijke mens en de duizelingwekkende vaart waarmee kunstmatige intelligentie zich ontwikkelt zijn enorme stappen naar een nieuwe werkelijkheid. En ook in de economie is disruptie aan de orde van de dag: van taxivervoer tot buitenlandse betalingen en van de voedselindustrie tot de logistiek van China.
Voor public affairs en corporate communicatie professionals is de uitdaging niet alleen om bij te blijven maar belangrijker nog om richting te bieden voor klanten in deze turbulente omgeving. Kernwoorden daarbij zijn purpose (doelgerichtheid, zowel in harde cijfers als in de bijdrage aan een betere wereld), transparantie, focus en innovatie als continue factor. Zowel voor de klanten als voor de consultants is de blijvende vraag hoe je jezelf uit de markt zou concurreren, om dat vervolgens daadkrachtig te doen voordat de competitie dat doet.
De stabiele factor is dat niets bij het oude blijft. De positieve kant is dat niets onmogelijk lijkt. En last but not least: het blijft mensenwerk. Het netwerk van Interel wordt dan ook steeds sterker omdat de persoonlijke relaties en de samenwerking op internationale klanten elk jaar groeien.
In gesprek met GKSV over het bovenstaande? Of u wilt meer weten over Interel of GKSV? Neem dan contact op met Hein Greven of Maaike Hellingman-van Hooidonk