Vijf tips voor een geslaagde lobby rondom de gemeenteraadsverkiezingen

Over 267 dagen vinden de gemeenteraadsverkiezingen plaats. Met de zomermaanden voor de deur lijkt de volgende politieke krachtmeting nog een eeuwigheid weg. Desondanks roeren veel organisaties zich al richting 21 maart 2018. Van Sociaal Werk Nederland tot de Vereniging Nederlandse Organisaties Vrijwilligerswerk en Scouting Nederland, allemaal presenteerden zij recent hun standpunt in de vorm van een position paper of riepen zij hun leden op de komende maanden een actieve lobby te voeren.
Cruciale verkiezingen
Waarom moet u vooral niet wachten en nu al aan de slag?
  • Na de decentralisatie (2015) hebben gemeenten op beleidsterreinen als werk, zorg en jeugd fors meer geld te verdelen. Het gaat dus ergens over.
  • De Nederlandse kiezer lijkt de afgelopen jaren flink op drift en politieke partijen als de PVV, 50PLUS, DENK en Forum voor Democratie doen ook mee aan de gemeenteraadsverkiezingen, wellicht met een politieke aardverschuiving tot gevolg.
Nu aan de slag
Om straks niet de boot te missen dient uw organisatie zich voor te bereiden op de verkiezingen. Daarom hieronder vijf tips die wij u graag meegeven voor een effectieve lobbystrategie:
  • Zit niet stil deze zomer
    In september presteren de meeste politieke partijen hun conceptverkiezingsprogramma’s. Dat lijkt nog ver weg, maar de zomermaanden zijn zo voorbij. Gebruik de komende maanden daarom voor het opstellen van een lobbystrategie en het leveren van input richting de verkiezingsprogramma’s.
  • Ga voor een concreet resultaat
    Zet altijd in op een concreet en haalbaar resultaat op een thema dat voor uw organisatie het verschil maakt, zoals een busverbinding, openingstijden van de horeca of zonnepanelen op het stadhuis. Het helpt als u daarbij aangeeft wat uw organisatie hier zelf aan doet om het mogelijk te maken.
  • Zet de kiezer in beweging voor jouw lobby
    Een lobbyboodschap is extra krachtig als deze wordt gedragen door de samenleving. Zorg daarom dat het standpunt van uw organisatie goed (online) kan worden gedeeld en roep iedereen die uw organisatie een warm hart toedraagt op om deze boodschap te verspreiden.
  • Investeer in de relatie
    Politiek gaat naast de inhoud ook over elkaar ‘iets gunnen’, zeker in het selecte groepje politiek actieven in de lokale politiek. Probeer daarom onderdeel te worden van dit selecte gezelschap. Bezoek verkiezingsbijeenkomsten, kijk of u een gesprek kunt regelen met een wethouder of organiseer een werkbezoek waar aspirant-gemeenteraadsleden kennis maken met uw organisatie. Oftewel, zorg dat de politieke partijen niet om u heen kunnen.
  • De lobby stopt niet na 21 maart
    Als de inkt van het bestuursakkoord droog is, moeten de nieuwe wethouders en gemeenteraadsleden zich razendsnel wegwijs maken in de voor uw organisatie cruciale dossiers. Gebruik deze wittebroodsweken daarom om kennis te maken en voorzie de nieuwe woordvoerders in hun behoefte naar informatie. Het paraat hebben van een pakket met basisinformatie over uw organisatie vormt hierbij een mooie eerste stap.
Meer weten?
Voor ondersteuning bij het optimaliseren van uw strategie richting de gemeenteraadsverkiezingen: neem contact op met Maaike Hellingman-van Hooidonk of Willem de Grave.