Maaike van Hooidonk schuift aan bij WNL Haagse Lobby

Kabinet Rutte IV is officieel van start. De regeringsverklaring is uitgesproken en de bewindspersonen gaan aan de slag met het coalitieakkoord. En dat opent de deuren voor lobbyisten en belangenbehartigers. Want zoals Mark Rutte in het debat over de regeringsverklaring al aangaf: het akkoord is niet in beton gegoten. Tijdens de uitzending werd op de uitwerking vooruitgekeken. Hoe spelen belangenorganisaties en lobbyisten in op het open coalitieakkoord? En hoe kom je aan tafel bij de uitwerking van het akkoord? Er werd daarnaast ook teruggeblikt. Want welke organisaties deden het nou goed gedurende de afgelopen twee jaar? En welke niet? Maaike van Hooidonk, co-ceo bij Wepublic schoof aan bij WNL Haagse Lobby. Daarnaast waren ook aanwezig Steven van Eijck, voorzitter van de mobiliteitsalliantie en Peter van Keulen, oprichter van Public Matters.

De winnaars en verliezers van de coronapandemie

Maaike geeft aan dat als je kijkt naar een groep waar het meeste rekening mee is gehouden in de maatregelen, de ouderen de winnaar zijn. Dit is volgens Maaike ten koste gegaan van de jongeren. Als verklaring geeft Maaike aan dat de ouderen electoraal erg goed vertegenwoordigd zijn. Ze geeft aan dat ook andere vraagstukken worden beslecht in het voordeel van de ouderen, bijvoorbeeld de woningcrisis of de stijgende zorgkosten.

Een klassiek voorbeeld van ouderwets en slecht lobbyen was volgens Maaike de lobby van de Koninklijke Horeca Nederland (KHN). De partij is al twee jaar erg hard en met veel bombarie haar eigen coronastandpunt aan het schreeuwen richting Den Haag. Hiermee verliest de partij het maatschappelijke belang volledig uit het oog. Door in je boodschap niet de maatschappelijke impact en het sociale component mee te nemen, is het volgens Maaike onmogelijk om gehoor te vinden in Den Haag.

Hoe speel je in op een akkoord op hoofdlijnen

De komende maanden werken de bewindspersonen per ministerie een regeerprogramma uit. De gasten bespraken wat de juiste strategie is om aan te schuiven bij deze uitwerking. Maaike daagt het kabinet uit om de aanstaande fase transparant in te richten. Nu het kabinet het oor te luister legt, is het van belang te weten met wie er wel en niet wordt gepraat. Dit zou volgens Maaike de eerste stap kunnen zijn richting een nieuw bestuurscultuur.

“De tijd van twee grijze mannen in een krijtstreeppak met whisky en een sigaar aan de bar is echt al even voorbij.” – Maaike van Hooidonk

Daarnaast wordt volgens Maaike een succesvolle lobby tegenwoordig gekenmerkt door het integreren van het eerlijke verhaal. Een verhaal en een echt gesprek dat iedereen wil horen, omdat het goed is voor de toekomst van de samenleving en niet alleen goed voor jouw bedrijf of sector. Een verhaal dat verbinding legt met maatschappelijke uitdagingen. En een verhaal dat oplossingen brengt in plaats van nog meer problemen creëert.

Benieuwd naar de rest van deze uitzending en de inbreng van Maaike? Luister de volledige uitzending terug via de website van WNL Haagse Lobby.

Heb jij een vraag voor Maaike? Of wil je meer weten over de manieren waarop Wepublic jou kan helpen? Neem dan vrijblijvend contact op met Maaike van Hooidonk.