Lobbypanel over o.a. de verhoging van de overdrachtsbelasting, chaos op Schiphol aankomende zomer en meer

Op 11 januari 2023 was Mark van den Anker, co-CEO van Wepublic, te gast bij het tweede BNR Lobbypanel van 2023. Aan het panel heeft naast Mark ook Jacco Vonhof, voorzitter van MKB Nederland, deelgenomen. Samen met presentator Thomas van Zijl spraken zij onder andere over de verhoging van de overdrachtsbelasting, een nieuw wetsvoorstel voor de aanpak van witwassen en over de voorspelde chaos op Schiphol aankomende zomer.

Mark betoogde dat de overheid met het verhogen van de overdrachtsbelasting de rekening doorschuift naar ondernemers. Volgens Mark moeten ondernemers hierdoor “keuzes maken waardoor het geld wat aan overdrachtsbelasting moet worden betaald, niet kan worden gebruikt voor innovatie of bijvoorbeeld het versterken van de positie op de arbeidsmarkt.”

Mark van den Anker: “Deze keuzes moeten niet alleen gemaakt worden door de ondernemers, maar ook door de overheid. Geld wat je niet hebt, kun je ook niet uitgeven. De overheid vindt het moeilijk om in de Tweede Kamer veranderingen door te voeren die lef en doorzettingsvermogen vereisen.”

De belangrijkste lobby deze maand zal volgens Mark gericht zijn op het wetsvoorstel over een plan van aanpak voor witwassen dat deze maand in de Tweede Kamer wordt behandeld. Volgens Mark zijn banken erg blij met deze ontwikkeling, die volgens hem “de speld groter maakt in plaats van de hooiberg”. Jacco Vonhof plaatste echter de kanttekening dat de privacy van bankklanten mogelijk in het gedrang komt. Mark bevestigt dat er inderdaad sprake is van een dilemma; enerzijds wil De Nederlandse Bank (DNB) graag het witwassen van crimineel geld tegengaan, anderzijds is het ook belangrijk hierbij de privacy van particulieren en ondernemers te waarborgen.

Tijdens het lobbypanel kwam ook het bericht van de FNV ter sprake, waarin werd voorspeld dat het aankomende zomer weer chaotisch dreigt te worden op Schiphol.

Mark van den Anker: “Schiphol heeft de afgelopen tijd ongelooflijk hard gewerkt om orde op zaken te stellen, maar het blijft nou eenmaal een ecosysteem met veel verschillende belanghebbenden. Wat belangrijk is bij het uitbesteden van de bagageafhandeling is dat hetgeen je betaalt gelijk staat aan de kwaliteit die je ontvangt.”

Benieuwd naar de rest van deze uitzending en het verdere advies van Mark? Luister hier de volledige uitzending terug.

Heb jij een vraag voor Mark? Of wil je meer weten over de manieren waarop Wepublic jou kan helpen? Neem dan vrijblijvend contact op met Mark van den Anker.