Lobbypanel over de gaskraan in Groningen en het gebrek aan perspectief in het coronabeleid

Op woensdag 12 januari 2022 was Wepublic-partner Mark van den Anker te gast bij het BNR Lobbypanel. Naast Mark was ook Maria van der Heijden, directeur van MVO Nederland te gast. Omikron zorgt ervoor dat hele bedrijfsafdelingen in quarantaine zitten, maar niet alle beroepsgroepen kunnen vanuit huis werken. VNO-NCW en MKB-Nederland pleiten voor nieuwe regels. Daarnaast, hoe nu verder met Groningen? De subsidiepot is leeg en de gaskraan moet weer open. Dat en meer besprak BNR Lobbypanel.

De nood is hoog

Mark en Maria geven beiden aan de oproep van VNO-NCW en MKB-Nederland te steunen. Beroepsgroepen in de maakindustrie of in de zorg zijn vaak niet in staat om vanuit huis te werken. Dit zijn beroepen waar we met heel Nederland profijt van hebben. Voor deze groep is het van belang dat er andere afwegingen worden gemaakt. Mark geeft daarbij aan het onbegrijpelijk te vinden dat Nederland zich nog steeds in een lockdown begeeft, terwijl de economie in de buurlanden wel door blijft draaien. Hij twijfelt dan ook of het Nederlandse beleid wel zo effectief is. Mensen gaan in het weekend vaak naar Duitsland of België, waardoor de omikronvariant wellicht alleen maar meer circuleert.

Mark van den Anker: “De maat is vol voor veel ondernemers en daarom is de lobby van VNO-NCW, MKB-Nederland en diverse burgemeesters erg begrijpelijk. De timing van de lobby is ongelofelijk goed. Het water staat bij veel ondernemers gewoonweg aan de lippen.”

Het lobbypanel doet twee voorstellen aan de overheid. Kom met een langetermijnvisie en toon meer lef. Volgens Maria van der Heijden moet de politiek zich niet meer laten domineren door wat niet kan. Het is volgens haar zaak om te komen met een duidelijke visie met wat wél kan. Door een langetermijnvisie op te stellen waarin niet alleen volksgezondheid, maar ook de economische én sociale afwegingen worden meegenomen, pakt de overheid de regie terug en wordt er duidelijkheid gecreëerd.

De gaskraan in Groningen

De panelleden volgden met afschuw de laatste ontwikkelingen in Groningen. Kabinet Rutte III besloot in de reservetijd alsnog de verwachtingen over de gaswinning uit Groningerveld bij te stellen. Er is dit jaar waarschijnlijk toch meer Gronings gas nodig. Onbegrijpelijk volgens Maria van der Heijden en Mark van den Anker. Volgens Mark ontbreekt het momenteel aan een helder en eerlijk verhaal. De extra vraag naar gas komt onder andere doordat Duitsland meer gas verwacht nodig te hebben. Er zijn al een aantal jaar contractuele afspraken met Duitsland. Volgens Mark is hier onvoldoende over gecommuniceerd waardoor de maat nu vol is voor de Groningers. Inmiddels heeft het kabinet aangekondigd 250 miljoen extra uit te trekken voor de subsidieregeling Groningen.

Benieuwd naar de rest van deze uitzending en het verdere advies van Mark? Luister hier de volledige uitzending terug.

Heb jij een vraag voor Mark? Of wil je meer weten over de manieren waarop Wepublic jou kan helpen? Neem dan vrijblijvend contact op met Mark van den Anker.