Kleur bekennen met gekleurde emoji

Wie onlangs een blik heeft geworden op z’n iPhone, weet: het emoji-toetsenbordje vertoont tegenwoordig meer diversiteit dan de gemiddelde Benettonreclame. Apple streeft naar een selectie emoji die de diversiteit van mensen overal ter wereld reflecteert, is te lezen op de website. Ook Google is er druk mee. Er is een gezin met twee vader en een met twee moeders. Meer Google-emoji dan voorheen zijn beschikbaar  in verschillende huidskleuren.
Waarom doen Apple en Google dat? Zijn ze oprecht betrokken bij maatschappelijke kwesties, of is het vooral slimme PR?
Journalist Anouk Vleugels van NRC sprak onder meer GKSV-er Hein Greven. Volgens Hein is er veel veranderd de afgelopen jaren. “Meer bedrijven nemen zelf het voortouw.” Deze verschuiving zou deels komen doordat de doelgroep verandert. Jongeren hechten er veel meer waarde aan dat een bedrijf maatschappelijk verantwoord bezig is dan hun ouders vroeger. “Zij willen juist dat Apple zijn nek uitsteekt voor bijvoorbeeld homorechten”. Maar hoe komt een bedrijf tot zo’n besluit? Volgens Greven gaat daar veel discussie aan vooraf, die uiteindelijk op topniveau wordt beslecht.
Een link naar het artikel vindt u hier.
Wilt u meer weten over dit onderwerp? Lees dan ook het blog “De toekomst is aan bedrijven die kleur bekennen” van Frank Körver (GKSV) op managementsite.
Wilt u in gesprek met GKSV over dit onderwerp? Neem dan direct contact op met Hein Greven of Frank Körver. GKSV heeft veel ervaring met vraagstukken op het gebied van maatschappelijke positionering, issues management en thought leadership.