Een kijkje in de keuken bij grote corporates

In september ging GKSV van start met ‘The Kitchen 2.0’. Het platform brengt getalenteerde communicatieprofessionals van verschillende grote corporates bij elkaar om vakmatige vernieuwing en doorbraken te realiseren. Ieder bedrijf organiseert een werksessie in huis en geeft de anderen een kijkje in de keuken. Niet alleen de successen, maar juist ook de uitdagingen en dilemma’s komen daarbij aan bod. Iedere sessie stelt één strategisch vraagstuk van het bedrijf centraal. Zes grote bedrijven sloegen de handen ineen en inmiddels zijn we halverwege. Tijd om de tussenstand op te maken.
  • Vragen die er toe doen
Het is duidelijk: aan scherpe en originele vraagstukken geen gebrek. Gezamenlijk zetten we onze tanden in uitdagende vragen als: hoe realiseren we een beeld van onze onderneming dat beter past bij de huidige realiteit? Hoe worden we meer gezien als dienstverlener terwijl we jarenlang geroemd zijn om onze producten?
Een ander vraagstuk richtte zich op de uitdaging van content. Hoe kan Communicatie eigen en externe platforms maximaal benutten om ‘echte verhalen’ over en van het bedrijf te verspreiden richting diverse stakeholders? Hoe sluit dit aan bij de positionering van de onderneming? En hoe organiseer je een contentstrategie in een decentraal georganiseerd bedrijf?
Ook gingen we aan de slag met een actueel thema als communicatie rondom innovatie. Gebruik van big data is een grote kans, echter de zorg om inbreuk op de privacy is wijdverbreid en werpt een bijzondere uitdaging op. Welke bijdrage kan Communicatie leveren in maatschappelijke goedkeuring en acceptatie?
  • Relevantie is cruciaal  
Uiteenlopende vraagstukken, waarin desondanks een rode draad te ontdekken valt. Relevantie. Hoe relevant ben je als bedrijf voor én volgens verschillende stakeholders? Hoe relevant is je dienstverlening, je product, je maatschappelijke rol?
Het is aan Communicatie om zo veel en zo slim mogelijk de relevantie te benadrukken. Hoe doe je dat? We zetten de belangrijkste inzichten op een rij:
1. Faciliteer een impactvolle dialoog: betrek stakeholders met aandacht en met overtuiging bij de ontwikkeling van nieuwe producten en diensten. Blijf voortdurend in gesprek, in real-life, online en via mobiele applicaties. Anticipeer slim op de nieuwste ontwikkelingen.
2. Teaming heeft de toekomst: Communicatie heeft de belangrijke opgave om medewerkers in stelling te brengen om de dialoog aan te gaan. En om ook externe partnerschappen aan te gaan om (1) input op te halen voor de (communicatie)strategie en (2) gezamenlijk op te trekken in de communicatie naar andere stakeholders.
3. Sta voor je visie en kleur buiten de lijntjes: begrijp en sta voor je vak, onderbouw wat je voorstelt. En trek vanuit die overtuiging vooral ook de stoute schoenen aan. Het mag wat minder braaf.

Zoals gezegd is The Kitchen 2.0 halverwege en we maken ons met alle Kitchen Partners op voor een mooie voortzetting. In september vullen we bovenstaande lijst graag aan met nieuwe inzichten. Nu al meepraten? Neem contact op met Arnoud Verhage of Reinanke Haagsma. Ga naar de Kitchen webpagina voor meer informatie over inspiratiesessies voor andere sectoren.