“Voordat je spreekt over innovatie of inclusiviteit, moet je het eerst zíjn en ernaar acteren”

In de rubriek SPOTLICHT stellen we vijf vragen aan een persoon die recentelijk in het nieuws is geweest en/of een bijzondere prestatie levert. Julie de Widt-Bakker, senior communications manager Public Affairs and Accessibility bij Microsoft, staat in de Nederlandse Inspiring Fifty 2019. Een lijst met de 50 meest inspirerende vrouwen in tech. Deze top 50 is een initiatief om vrouwen die een belangrijke rol spelen binnen de technologiesector of in technologierollen te erkennen en onder de aandacht te brengen.

 

Wepublic: Je bent opgenomen in de lijst met 50 meest inspirerende vrouwen in tech. Dat is een enorme eer. Op welke prestatie van de afgelopen jaren ben je ontzettend trots?

De Widt-Bakker: Ik ben ontzettend trots op de rol die wij als team mochten spelen in de start van FutureNL, een organisatie die digitale vaardigheden op school mogelijk maakt. Aan de start staan van zo’n impactvol en succesvol programma inspireerde mij om vooral groots te denken.
FutureNL heeft mij de moed gegeven om vanuit impact te denken en de sprong te wagen naar het hoofdkantoor van Microsoft in Seattle.
Dat ik op de Inspiring Fifty lijst sta, is een erkenning maar eigenlijk nog meer een motivatie. Het motiveert me om iedere keer weer mijn grenzen te verleggen en van de meest oncomfortabele situaties te leren.

 

Wepublic: Je bent consultant geweest, eindverantwoordelijk voor de communicatiefunctie in een land en je bent nu wereldwijd verantwoordelijk voor een paar thema’s. Wat zijn de overeenkomsten en verschillen in de strategische invullingen van deze rollen?

De Widt-Bakker: Het zijn zeer verschillende rollen. Maar ze hebben wel een rode draad: dat je vanuit onze communicatiediscipline een strategisch adviseur bent. Communicatie zit – als het goed is – dichtbij de beslissers. Communicatie is vaak bepalend voor tempo en positionering van nieuws. We kunnen van buiten naar binnen kijken en nieuws in een bepaalde context plaatsen. Of je nu verantwoordelijk bent voor een project, een land of een thema wereldwijd, wij worden geacht ons snel eigen te maken in vaak lastige materie. Niet te veel detail om je helikopterview te behouden, maar wel voldoende detail om te kunnen meepraten en mee te beslissen.
Het grootste verschil in mijn verschillende rollen is de scope. Ik vind het geweldig gaaf om te werken met collega’s over de hele wereld en hen in staat te stellen om ons Corp-verhaal te vertalen naar hun mediaomgeving. Met lokale voorbeelden en lokale woordvoerders. En dan toch compleet in lijn met onze strategische visie hier in Redmond. Dat geeft een kick!

 

Wepublic: Je bent nu 8 jaar communicatiemanager bij Microsoft. Microsoft staat in de wereldwijde top 25 van bedrijven met de beste reputatie. Wat is de belangrijkste les die jij bij Microsoft hebt geleerd als het gaat om reputatiemanagement? 

Julie de Widt-Bakker: Be-Do-Say. Het klinkt cliché maar voordat je kunt spreken over innovatie of inclusiviteit moet je het eerst zíjn en ernaar acteren.
Ik ben verhuisd naar de USA voor een baan als wereldwijde communicatie lead voor accessibility (toegankelijkheid; technologie voor mensen met een beperking). Onze positionering als leider op dat gebied is gebaseerd op commitment van onze directie, producten zoals de Xbox Adaptive Controlleren ons inclusieve aannamebeleid voor mensen met een beperking. Zonder daadwerkelijke kwaliteit van een product, dat is gemaakt door of samen met de mensen waarvoor het bedoeld is, ben je nergens.
Hoge bomen vangen veel wind, is een uitspraak die ik hier naar hartenlust gewoon letterlijk vertaal en gebruik om duidelijk te maken dat wij pas kunnen lanceren en communiceren als we zeker weten dat het goed is.

 

Wepublic: Je woont al sinds 2017 in Seattle en werkt op het hoofdkantoor van Microsoft in Redmond. Wat valt je op in de manier waarop Amerikaanse CEO’s zich positioneren en profileren? Wat kunnen Nederlandse CEO’s qua communicatie leren van hun Amerikaanse collega’s en vice versa?  

De Widt-Bakker: Voor de mensen die wel eens in de USA zijn geweest herkennen wellicht de extreme vriendelijkheid van Amerikanen. Dat lijkt ons nuchtere Nederlanders soms overdreven, maar hier in de Pacific North West is dat een eigenschap welke ook onze meest senior directieleden hebben. Ze zijn bijzonder open, vriendelijk en toegankelijk. Maar de Amerikaanse executives kunnen uiteraard ook wat leren van ‘ons’. Ik denk vooral aan de Nederlandse nuchterheid en het feit dat we recht voor zijn raap kunnen zijn.
Ik luister veel podcasts; interviews met Amerikaanse industry leaders is veel blabla en bijvoeglijke naamwoorden. Soms vraag ik mij wel eens af: wat zeg je nou eigenlijk, geef gewoon antwoord op de vraag.

 

Wepublic: Wat zou in jouw ogen in ieder geval op de agenda moeten staan van iedere Chief Communication Officer (CCO) als het gaat om tech? Met andere woorden, wat wil je Nederlandse CCO’s meegeven?

De Widt-Bakker: Laat de technologie voor je werken. Ons communicatievak kan bijzonder hectisch en divers zijn. We zitten als adviseur dicht bij het vuur, daar waar de strategische beslissingen worden genomen. Door de verschillende tijdzones kunnen we 24/7 werken. Toegang tot informatie en nieuws kan overweldigend zijn en het is moeilijk om uit te zetten.
Zet technologie vooral in om inzicht te krijgen in je eigen meeting efficiëntie, door focustijd voor te stellen en door je inbox en taken beter te beheren. Je productiviteit schiet omhoog. Ik zie veel nieuwe AI (artificiële intelligentie) innovatie op dit gebied en experimenteer veel met MyAnalytics, een tool die mij in staat stelt grenzen aan te geven, offline te zijn en toch beschikbaar mocht dat echt nodig zijn.
Mijn advies: speel met de nieuwste technologie niet alleen in business-processen maar pas technologie vooral ook toe voor je eigen productiviteit. Twee gouden tips: check de To Do app en Focus Assist instellingen in Windows.

 

Waardeer deze post:

(5 votes, average: 4.00 out of 5)