Hoe kan een stakeholderanalyse tool mij helpen?

Deze blog vertelt u meer over een stakeholderanalyse tool. Er zijn namelijk meer dan genoeg manieren om een stakeholderanalyse uit te voeren, maar het kan zeker lonen om gebruik te maken van een stakeholderanalyse tool. Een stakeholderanalyse tool kan de inzichten uit het veld makkelijk toepassen op uw specifieke vraag. Zo komt u tot een stakeholderanalyse die de juiste personen of organisaties voor u vindt. U weet dan ook meteen hoe stakeholders in uw issue staan en of u geen belangrijke personen of organisaties bent vergeten.

Voordat we duiken in de stakeholderanalyse tool, is het goed om nog even helder te hebben waarom u een stakeholderanalyse zou uitvoeren en op welke manieren een klein foutje wordt gemaakt dat grote gevolgen kan hebben voor uw stakeholderanalyse. Vervolgens duiken we wat dieper in de stakeholderanalyse tool en wordt duidelijk hoe deze precies de genoemde valkuilen weet te voorkomen.

Waarom een stakeholderanalyse?

Het uitvoeren van stakeholderanalyse is een logische stap wanneer u meer wilt doen met de positionering of het communicatiebeleid van uzelf of van uw organisatie. U wilt bijvoorbeeld thought-leader worden op uw expertisegebied, of u wilt graag iets realiseren in politiek Den Haag, de provincie of uw gemeente. Die boodschap wilt u zo effectief en efficiënt mogelijk overbrengen, maar tegelijkertijd kunt u maar zoveel mensen per dag bereiken, als ze uw boodschap überhaupt willen horen. Daarom loont het om op zoek te gaan naar stakeholders.

Het zoeken naar stakeholders vraagt om een consistente, gestructureerde en duidelijke aanpak. Veel mensen openen in alle haast de laptop en gaan via Google of sociale media op zoek naar elke persoon of elke organisatie die in verband kan worden gebracht met issue. Dit is een eerste stap, maar is niet altijd even effectief. Bovendien loopt u hiermee het risico dat de twijfel later toe slaat. Misschien heeft u toch niet de juiste groepen belanghebbenden gevonden, blijkt iemand toch niet zoveel te zeggen te hebben over uw expertisegebied of bent u een relevante persoon of organisatie vergeten. Al met al is het dus belangrijk om goed te weten wat u precies met een stakeholderanalyse wilt bereiken. Een stakeholderanalyse tool kan u juist helpen om deze veelgemaakte fouten te voorkomen.

Een foutje is zo gemaakt

Bij het uitvoeren van een stakeholderanalyse worden vaak twee fouten gemaakt. Het zijn fouten die iedereen kan maken, maar het zijn ook fouten die ervoor kunnen zorgen dat u niet de juiste personen of organisaties weet te bereiken. Dat is zonde, want u wilt natuurlijk uw tijd en energie zo efficiënt en effectief mogelijk besteden. Hieronder in het kort de twee veelgemaakte fouten bij een stakeholderanalyse.

U weet niet wat uw stakeholders precies vinden. Inmiddels heeft u een aantal personen of organisaties gevonden die zich uitlaten over uw issue en schrijft ze snel bij uw lijstje erbij. Vervolgens gaat u over tot benadering en schrijft u de stakeholders aan, om er later achter te komen dat zij eigenlijk erg kritisch tegenover uw positie stonden, zonder dat u dit wist. Natuurlijk wilt u dit voorkomen.

U weet niet of u nog stakeholders mist. Mensen zijn namelijk ook niet feilloos en iedereen heeft een zogeheten ‘blinde vlek’. Het maakt wat dat betreft niet uit hoeveel expertise iemand heeft in een issue of vakgebied; u zult altijd wel personen of organisaties over het hoofd zien. Misschien is het net iemand buiten uw huidige netwerk, of is het een nieuwkomer waarvan u nog niet eerder had gehoord. Misschien kent u de stakeholder wel, maar had u nog nooit eerder nagedacht over de link tussen deze stakeholder en uw issue.

De stakeholderanalyse tool

Een stakeholderanalyse tool is de ideale manier manier om tot een succes te komen. De stakeholderanalyse tool is een oplossing voor de twee veelgemaakte fouten. Het zorgt ervoor dat u uw stakeholders compleet hebt en geen belangrijke vergissingen worden gemaakt. Met een grondige analyse zorgen we ervoor dat u ook meteen overzichtelijk heeft wie deze personen en groepen belanghebbenden precies zijn. Kort gezegd: een stakeholderanalyse tool is niet alleen verzamelen, maar ook wat diepte-onderzoek. Cijfers zeggen namelijk niks zonder de inhoud, en andersom geldt hetzelfde. In dit deel duiken we kort in de stakeholderanalyse tool en lichten we twee kanten uit.

  1. Aan de ene kant bestaat een stakeholderanalyse tool uit een stukje deskonderzoek. Het zou immers zonde zijn om geen gebruik te maken van een stukje expertise. Een groot onderdeel van de stakeholderanalyse tool is immers mensenwerk. Als u bijvoorbeeld wilt weten wat een Tweede Kamerlid of een ngo precies vindt over een issue, kan data u alleen maar zover brengen. U wilt dan een expert in huis hebben die weet waar de relevante informatie beschikbaar is en dit weet te vertalen in de vorm van een stakeholder. Dit is daarom een cruciaal onderdeel in een stakeholderanalyse tool.
  2. Aan de andere kant haalt een stakeholderanalyse tool het beste uit de data. Ook experts hebben hun blinde vlekken en zijn niet feilloos. Daarom loont het om gebruik te maken van alle data die beschikbaar zijn. U kunt van zoveel mogelijk data gebruik maken als dat u zelf wilt. U kunt zelf kiezen naar wat voor data u precies wilt zoeken, hoe ver in de tijd deze terug moet gaan en op welk niveau u de data verzamelt. Het belangrijkste uitgangspunt is hier het erkennen dat ook experts een vergissing kunnen maken. De technologie biedt ons hiervoor een goede achtervang. Zo weten we zeker dat er niemand wordt vergeten.

De combinatie tussen expertise en data maakt een stakeholderanalyse tool uniek. Zoals we net hebben gezien, adresseert een stakeholderanalyse tool precies de twee veelgemaakte fouten bij een niet-professionele stakeholderanalyse: het niet precies weten wat stakeholders zeggen, en tegelijkertijd belangrijke stakeholders over het hoofd zien. U kunt alles zelf doen om deze problemen tegen te gaan, maar een stakeholderanalyse tool biedt hier een uitkomst voor. Zo kunt u vertrouwen op deskundigheid, ervaring en een logische redenering achter een stakeholderanalyse. Dat biedt de basis voor u verdere acties.