De Renaissance van reputatie

Hij is er weer: de RepTrak 2024, het jaarlijkse moment om de nieuwste verschuivingen en veranderingen in de perceptie van ’s werelds meest gerenommeerde bedrijven te ontdekken. Als die er zijn. Want de nummer 1, is ook dit jaar weer de nummer 1: LEGO.

Reptrak is een wereldwijd bekend reputatiemeet- en managementplatform dat organisaties helpt hun reputatie te begrijpen. Het onderzoek analyseert en geeft inzicht in hoe stakeholders zoals klanten, investeerders en het algemene publiek bedrijven en merken zien op basis van zeven sleuteldimensies: producten en diensten, innovatie, werkplek, governance, maatschappelijke verantwoordelijkheid, leiderschap en financiële prestaties.

De jaarlijkse Global RepTrak 2024
Wat valt op?

• de overall reputaties zijn gestegen ten opzichte van de piek in 2021;
  • de kwaliteit van producten en diensten is de belangrijkste drijfveer;
  • Rolls-Royce maakt een indrukwekkende entree op plek 7;
  • PayPal stormt de top 10 binnen en stijgt van plek 42 naar plek 8;
  • Dyson komt binnen op plek 18;
  • Philips stijgt van plek 22 naar plek 17.

De kracht van transparantie en ESG
Transparantie blijkt een sleutelwoord in het RepTrak rapport. Bedrijven die hierop hoog scoren, winnen duidelijk aan positieve percepties. Dit benadrukt wederom het belang van openheid over bedrijfsvoering en maatschappelijke impact. Even belangrijk is de focus op ESG (Environmental, Social, and Governance). Uitblinken in duurzame praktijken en sociale verantwoordelijkheid levert bedrijven niet alleen een hoger algemeen vertrouwen op, maar ook betere financiële prestaties.

Het Barbie-effect
Of je hem nu gezien hebt of niet, de Barbie film veroorzaakte een verschuiving op vele vlakken, maar ook een branding superstorm zoals we nog niet eerder zagen. De esthetiek van de film, die inspeelde op een speelse, nostalgische ‘pink-plastic’ vibe, transcendeerde de bioscoop en sijpelde door in alles, van TiktTok hypes tot consumentengoederen. Deze hyperfeminine #barbiecore trend werd niet alleen door Mattel (de eigenaren van het Barbie-merk) gebruikt, maar werd door veel bedrijven omarmd. Resultaat? Mattel’s brand score steeg een vol punt. Alleen waren er dus meer stijgers… (en dus is Mattel alsnog een daler)

Conclusies  voor een ijzersterke reputatie:

• Zorg dat je verhaal op orde is: een storyline die hout snijdt, feiten en voorbeelden bevat maar bovenal emotie oproept.
  • Zorg dat je klaar bent voor plotselinge media-aandacht – of een crisis-. Anders breng je jouw reputatie echt in gevaar.
  • En ben je er nog niet als organisatie? Ook dat is een verhaal. Leg uit en licht toe. Verklaar, maar neem ook verantwoordelijkheid, deel het wenkend perspectief en hoe je daar wilt komen.

Ga dus niet greenwashen, bluewashen, , white washen of pinkwashen: denk aan het volledig mannelijke leiderschapsteam in de Barbie film. Ironisch komisch op het scherm, maar niet zo grappig in de echte wereld. De “reputatierenaissance” biedt een hoopvolle blik op de toekomst en toont aan dat, ondanks uitdagingen, organisaties kwaliteit leveren en vasthouden aan principes van ethiek, transparantie en sociale verantwoordelijkheid, niet alleen overleven maar floreren. Een boodschap die zowel actueel als tijdloos is.

Verantwoording:
Om in aanmerking te komen voor de Global RepTrak 100 van 2024, moest een bedrijf voldoen aan de volgende criteria:

• Een zakelijk merk zijn met een wereldwijde omzet van meer dan 2 miljard USD.
  • Een wereldwijde bekendheidsdrempel van meer dan 20% behalen in de 14 gemeten landen, en een regionale bekendheidsdrempel van meer dan 20% in ten minste 7 van deze 14 landen.
  • Een kwalificerende reputatiescore behalen die hoger is dan de mediaan van onze wereldwijde dataset (die duizenden bedrijven omvat) van 67,3 punten.
  • De ranglijst van de 100 meest gereputeerde bedrijven is gebaseerd op 243.000 enquêteresponsen die wereldwijd zijn verzameld in 14 belangrijke economieën. De gegevens voor deze studie zijn verzameld in het vierde kwartaal van 2023.

Bron: Reptrak.com