Behoefte aan afleiding? Deze documentaires móet je zien – aldus Wepublicans. #coronacrisis

Sociale isolatie. Inmiddels hebben velen van ons al een modus gevonden. Anderen zijn ongetwijfeld nog op zoek naar hun draai. Het coronavirus domineert de media. Op zoek naar afleiding tussen het harde werken door? ‘s-Avonds eens even niet aan het virus denken? 

Hieronder delen enkele Wepublicans hun favoriete documentaires. Van verschrikkelijke drama’s in de bergen tot spannende kelders. En van ongekende snelheid tot bizarre experimenten op zee. Heerlijke afleiding in deze tijden van isolatie!

Veel kijkplezier. En let goed op jezelf. En op elkaar.

Groet, team Wepublic

 

Jonathan Seib, Product Owner: The Age of Hubble (Lucas)

Ongetwijfeld denk je soms: “ik doe belangrijk werk”. De documentaire ‘The Age of Hubble‘ – Hubble verwijzend naar de gelijknamige ruimtetelescoop – relativeert die gedachte. We zijn allemaal maar één mens op onze kleine aarde. Die samen met ontelbaar veel planeten rondzweeft in een grote, zwarte duisternis. Laat voor een moment je mensheid los, zet verschillen opzij en wees verwonderd door het heelal.

 

Frank Körver, partner: Touching the Void (MacDonald)

“What would you do to survive?” Deze ontzettende gave documentaire gaat over een waargebeurd klimdrama dat zich heeft afgespeeld in de Andes (Peru). Een van de klimmers breekt tijdens de afdeling net onder de top van de berg zijn been. Zijn klimpartner probeert hem vervolgens van de berg te laten zakken. Maar het lukt niet en dus snijdt hij het touw door. Joe stort de besneeuwde diepte in en wordt voor dood achtergelaten.

 

Eva Huis in ‘t Veld, senior adviseur: Im Keller (Ulrich Seidl)

Oostenrijkse documentaire over wat mensen in hun vrije tijd aan hobbyisme doen in de kelders onder hun huis. Een bejaard stel in hun ouderwetse bar, een jager met zijn verzameling opgezette dieren, een slangenterrarium en een sm-kelder. Het komt allemaal voorbij. In tijden van social distancing geeft deze soms bizarre documentaire een intiem inkijkje in het privéleven van de vaak zo nuchter lijkende Oostenrijkers. En laat je achter met een vermakelijk en soms ongemakkelijk gevoel. Te bekijken via iTunes.

 

Roel Dijkstra, junior adviseur: The Third Industrial Revolution, A Radical New Sharing Economy (Ferguson) 

De wereld staat niet stil. Een supersnel 5G-communicatie-internet, een internet met hernieuwbare energie en een auto zonder bestuurder, allemaal verbonden met het Internet of Things dat in de hele samenleving en het milieu is ingebed. The Third Industrial Revolution: A Radical New Sharing Economy gaat in op de ideeën van Jeremy Rifkin, sociaal-econoom en adviseur van de Europese Unie en China. Een kijk tip voor iedereen die wel eens heeft nagedacht over de deeleconomie en klimaatverandering. En meer wil weten over hoe het één een oplossing kan bieden voor het ander.

 

Maaike Hellingman-van Hooidonk, partner: Wild Wild Country (Way & Way)

Ik zou zeker de documentaire Wild Wild Country aanraden (te zien op Netflix). Het gaat over een sekte die ervoor kiest om zich volledig terug te trekken in landelijk Oregon. En daar volledig zelfvoorzienend te zijn. De documentaire laat je eerst wat sympathie opbouwen voor deze sekte – gebaseerd op meditatie, vredelievendheid, levensgeluk. Maar dat slaat naarmate de afleveringen volgen toch wel om. Een steengoede documentaire wat mij betreft, die ook past in de huidige tijdsgeest van social distancing.

 

Catharina Burgman, adviseur: Abstract

Misschien niet geheel in de categorie documentaire maar toch noemenswaardig. Abstract bestaat uit een reeks inkijkjes in het leven van mensen die onze visuele wereld vormen. De illustrator van The New Yorker, hoofdontwerper voor Fiat Chrysler, de innovatieve schoendesigner van Nike en een interieurarchitect die o.a. werkt voor Ikea, elke aflevering zoomt in op een designer. De serie mini-docu’s toont hun verhalen, werkwijze, oplossingen en biedt een berg aan inspiratie. De kunst van ontwerpen komt tot leven en biedt een blik in de wereld van succesvolle creatieven achter grote merknamen. Abstract bewijst: creatie is ook communicatie.

 

Carlijn van Schijndel, junior adviseur: The Raft (Lindeen) 

The Raft toont een sociaal experiment uit 1973, waarbij een selectie van mannen en vrouwen op een vlot de Atlantische Oceaan oversteken. Antropoloog en mede-reiziger Genovés Koos selecteerde mensen met verschillende nationaliteiten, religies en sociale achtergronden om zo onderzoek te doen naar conflict en geweld. In de documentaire worden de beelden uit de jaren 70 getoond en blikken de deelnemers terug op de reis. Een bizar experiment met verrassende wendingen.

 

Dees Deitmers, secretaresse: Raak me waar ik voelen kan (De Vries)

Een documentaire over de Amerikaan John Callahan: cartoonist, schrijver en muzikant. Gemaakt door Simone de Vries. Een verhaal over wilskracht onder extreme omstandigheden. Over isolatie en beperkingen. John’s passie om te communiceren houdt hem overeind. En bovenal, laat John je lachen terwijl er niets te lachen valt. In deze tijd, waarin we met restricties moeten leren omgaan, is John een voorbeeld voor ons allen. Winnaar Gouden Kalf (2007) voor beste korte documentaire.

 

Renske Miltenburg, senior adviseur: The Game Changers (Psihoyos)

The Game Changers  is een geweldig voorbeeld van de kracht van storytelling. Een leuke, frisse en overtuigende documentaire over de positieve gezondheidseffecten van plantaardige voeding. Positief, constructief en met intrigerende verhalen. Van de persoonlijke ervaring van de vechtsportende hoofdpersoon tot de haast onwaarschijnlijke victorie van een football-elftal. Wetenschappelijk wellicht weerlegbaar, maar effectiever dan alle voorgangers als het gaat om gedragsverandering. Geen bedrukt gevoel na afloop, maar zin om te veranderen, te experimenteren en anderen te bekeren inspireren!

 

Mark van den Anker, partner: Formula 1, Drive to Survive

Mijn favoriete documentaire is Formula 1: Drive to Survive (2 seizoenen) en is te vinden op Netflix. Deze serie geeft je een bijzondere inkijk in de wereld van de Formule 1. Prachtige beelden van het rondreizende circus van ’s werelds grootste sport. Het politieke machtsspel tussen autofabrikanten, sponsoren, belangen van teams en coureurs, zowel op als buiten de baan. Als je wilt begrijpen waarom het interessant en leuk is om op zondagmiddag Formule 1 te kijken (niet alleen vanwege Max Verstappen), dan is deze documentaire een must-see. Dan begrijp je waarom deze sport meer is dan alleen zo snel mogelijk rondes rijden over een circuit. Dan ben jij na deze corona crisis helemaal klaar om deze sport te volgen en mee uit te kijken naar de Dutch GP.

 

Hein Greven, partner: Cowspiracy (Andersen, Kuhn)

De keuze voor de documentaire met de meeste impact op mijn leven is eenvoudig. Cowspiracy op Netflix. Valt nog best wat af te dingen op toon, framing, facts en figures maar ik ben er vegetariër door geworden. Na één keer kijken.

 

Lisanne Nieuwland: The Call to Courage (Brown)

Nu je er niet letterlijk op uit kan om je wereldbeeld te verbreden, deel ik graag een tip met je om dit vanaf de bank alsnog te bewerkstelligen. Onderzoekster Brené Brown schreef vijf bestsellers en haar TED Talk is een van de meest bekeken talks ter wereld. In de The Call to Courage vertelt de onderzoekster over wat er nodig is om moed boven comfort te stellen in een cultuur die wordt gedefinieerd door schaarste, angst en onzekerheid. Mooie, waardevolle lessen én relevanter dan ooit.

 

Gijs Petter, Head of Operations en adviseur:  Get me Roger Stone (Bank, DiMauro, Pehme)

Deze documentaire nog niet gezien?! Dan wordt het nu echt hoog tijd. Deze documentaire volgt de voormalig adviseur en vriend van Donald Trump op de voet. Een excentriekeling met een tattoo van Nixon op zijn rug die decennialang grote invloed had achter de schermen in Washington. Vermoedelijk (en hopelijk) heb je weinig raakvlakken met deze man: Stone lijkt geen enkele moeite te hebben met adviseren op thema’s die moreel verwerpelijk zijn… en van ‘dirty campaigning’ is hij ook niet vies. Tja, hij is zeker geen rolmodel, maar de documentaire geeft je wel een zeer opmerkelijk inkijkje in het leven van een man die lange tijd zeer dichtbij de huidige president van de Verenigde Staten stond.

 

Emmeke Hulshof, adviseur: The Redeemed and the Dominant, Fittest on Earth (Cannon, Moore, Sawyers)

Deze documentaire laat de weg van dé top crossfit atleten zien naar de Crossfit Games van 2017. Deze documentaire is voor iedereen die geïnteresseerd is in crossfit en top atleten. Het is zeer indrukwekkend om te zien hoe deze atleten dag en nacht zich inzetten om 1x per jaar te laten zien dat zij de fitste ter wereld zijn. Crossfit is een individuele sport, maar deze documentaire laat zien dat het echt een ‘community’ is waar mensen elkaar aanmoedigen om het beste eruit te halen. Heel inspirerend! Het vervolg ‘The Fittest’ is zojuist uitgekomen op Amerikaanse iTunes en hopelijk ook snel in Nederland te zien!

 

Het zijn bijzondere tijden. Hopelijk zorgen bovenstaande documentaires voor de gewenste afleiding en ontspanning.

Team Wepublic wenst je veel kijkplezier, maar vooral wensen wij je veel gezondheid. Let goed op jezelf en op elkaar.

En indien nodig: Wepublic staat voor je klaar. Ook op afstand.

 

Vond je dit lijstje met documentaires interessant? Wat je dan wellicht ook interessant vindt:

.

Waardeer deze post:

(1 votes, average: 5.00 out of 5)