De 10 principes van ondernemerschap in musea

De 10 principes van ondernemerschap in musea

GKSV heeft met plezier een bijdrage geleverd aan de tien principes van ondernemerschap in musea die ontwikkeld zijn door expert en adviseur Erik Schilp, oud directeur van het Zuiderzeemuseum en het Nationaal Historisch Museum. GKSV partner Hein Greven en Erik Schilp gaven samen een workshop over dit onderwerp op het internationale MuseumNext congres in Genève op 20 april.
Ondernemerschap is één nieuw terrein dat veel musea nu betreden. Klassieke bronnen van inkomsten en stromen van bezoekers drogen op, nieuwe moeten worden aangeboord. De essentiële vraag wat ‘het museum’ de wereld te bieden heeft dringt zich op en vraagt om een aansprekend antwoord. Beeldvorming wordt belangrijker, maar onderscheidende inhoud ook. Ondernemerschap biedt hier goede oplossingen om de kwaliteit en integriteit te bewaren en tegelijk het museum professioneel en commercieel uit te strekken naar een breder publiek buiten de muren van het klassieke en veilige gebouw.
Erik Schilp ontwikkelde een pamflet die tien principes toelicht aan de hand van aansprekende voorbeelden. Via interactie met case studies, experts, buitenstaanders, inzichten uit de corporate wereld en workshops wordt dit verder ontwikkeld. Het gaat hierbij om thema’s als samenwerking met andere partijen, focus, investeren in kracht, buiten de muren denken, consistentie & kwaliteit, meten & weten en het scherp hebben van het verhaal dat je wilt vertellen (en aan wie).
De confrontatie van musea en ondernemerschap levert aan beide kanten inzichten en inspiratie op. GKSV maakt graag deel uit van deze kruisbestuiving (en wisselt er graag over van gedachte met wie dat interessant vindt).
Download hier de pamflet ‘The Ten Principles of Museum Entrepreneurship’ van Erik Schilp 
Voor meer informatie neem contact op met Hein Greven.