Datagedreven communicatie en public affairs: hoe werkt dat eigenlijk?

De tijd is voorbij dat je als communicatieprofessional alarmerend bij de Raad van Bestuur kan aankomen over risico’s en kansen op basis van een onderbuikgevoel. Wellicht is dat onderbuikgevoel tot stand gekomen door gezond verstand en jaren ervaring, maar een echte onderbouwing ontbreekt vaak. Terwijl steeds meer andere afdelingen binnen de organisatie in staat zijn om met imposante dashboards de RvB te overtuigen en heldere inzichten te geven. Zij maken zichzelf daardoor transparant en aanspreekbaar op resultaat. De communicatieprofessional lijkt nog wat achter te blijven en moet de kansen die data bieden soms nog ontdekken.

Achterblijven is echter niet nodig, want ook het gevoel en ervaring van de communicatieprofessional zijn aan te vullen met stevige onderbouwing van kwantitatieve cijfers. Zo kom je goed beslagen ten ijs en kun je meer toegevoegde waarde leveren aan het realiseren van de organisatiedoelstelling. Maar hoe werkt dat eigenlijk en wanneer kun je data inzetten? Hieronder drie manieren waarmee je met data kan overtuigen:

1. Buitenwereld naar binnen brengen

De communicatie- en public affairsafdeling hebben een belangrijke antennefunctie: wat speelt er allemaal in de buitenwereld en wat raakt onze organisatie vervolgens. De meeste communicatieprofessionals beschikken over uitstekende voelsprieten hiervoor. Maar is een ‘gevoel’ dat een issue gaat spelen voldoende om mee naar de directie te gaan? Hoe voorkom je dat je door de bril van je eigen ‘bubbel’ naar een deel van de werkelijkheid kijkt? Sentiment in de samenleving is namelijk uitstekend te onderbouwen.

Voor meerdere organisaties verdiepen wij ons maandelijks in welke relevante issues er in de buitenwereld spelen, die relevant zijn voor de sector of organisatie. Zo kunnen wij zien welke issues opkomen en welke weer verdwijnen. Dit onderbouwen we met data, op basis van 750 bronnen en onze algoritmes op basis van kunstmatige intelligentie. Wat levert dat op: een duidelijk beeld van welke relevante ontwikkelingen er op je af komen als organisatie en een manier om de Raad van Bestuur hier met een stevige onderbouwing in mee te nemen. Zo kom je tot een strategie en aanpak die waarde toevoegt en bijdraagt aan de organisatiedoelen.

1. Managen van issues

Of het nou een issue is wat de media volledig beheerst of een zeer specifiek issue dat in de eigen sector speelt, een groot deel van de tijd zijn communicatieprofessionals bezig met het managen van prangende issues. Wij ondersteunen onze klanten met het opstellen van effectieve strategieën om grip te krijgen op issues. Maar wat is het effect van alle inspanningen? In hoeverre hebben bijvoorbeeld publieke optredens effect? En hoe resoneert je eigen kernboodschap in de buitenwereld?  Heeft het überhaupt zin wat we doen? Dit zijn vragen die ook de directie regelmatig stelt.

Wij kunnen hier een antwoord op geven met behulp van onze Issue Tracker. Hiermee houden we issues nauwlettend in de gaten door te kijken naar hoe de aandacht en het sentiment voor een issue zich ontwikkelt in de verschillende arena’s (bij de mensen thuis, in de media, maatschappelijk middenveld, politiek en overheid). Dit zorgt voor inzicht en ook voor de mogelijkheid om bij te sturen

1. Managen van stakeholders

Vaak begint het managen van de stakeholders met het huiswerk op orde maken. Want wie zijn de stakeholders en wat zijn hun belangen? In de uitvoering van het stakeholdermanagement zijn vaak meerdere afdelingen en de directie zelf betrokken; hoe houd je het overzicht hierover? Dit zijn vragen waar data een doorslaggevende rol in kan spelen. Met 1 druk op de knop zet ons AI algoritme alle relevante stakeholders op een rij. Dit scheelt uren deskresearch. Onze adviseurs brengen vervolgens overzichtelijk het krachtenveld in kaart, als eerste stap in het formuleren van een stakeholderstrategie.

Als je met jouw stakeholders in gesprek gaat, hoe zorg je er dan voor dat er periodiek met de belangrijkste stakeholders wordt gesproken? En hoe weet je welke collega’s al gesproken hebben met een belangrijke ambtenaar of NGO? Onze klanten werken hiervoor met een handige app: de Stakeholder Engagement Tool (SET). Hiermee heb je altijd een actueel overzicht, borg je relaties, verminder je het aantal processen en bespaar je enorm veel tijd.  Zo maak je van jezelf een betrouwbare en relevante gesprekspartner.

Meer informatie

Dit zijn 3 slechts manieren waarop je data voor je kan laten werken. Meer weten over hoe datagedreven communicatie en public affairs in jouw organisatie toegepast kan worden? Neem contact op met Maaike van Hooidonk, [email protected] of 06-48786630.