Van deze initiatieven zijn we onder de indruk. #Coronavirus.

Het coronavirus houdt ons in zijn greep. En het maakt iets strijdlustigs in ons los. Iets creatiefs. Iets ondernemends. Iets empathisch.

Ongelooflijk bijzonder om te zien hoeveel mooie initiatieven nu worden ontplooid. Zeer indrukwekkend. Van multinational tot burger, iedereen draagt zijn steentje bij.

Hieronder delen enkele Wepublicans initiatieven die zij bijzonder vinden.  Laat je inspireren en doe ook wat je kan.

Let goed op jezelf. En op elkaar.

Groet, team Wepublic

Jonathan Seib, Product Owner: Open State zorgt voor duidelijkheid in het woud van maatregelen

Wellicht is dit initiatief er  vreemde eend in de bijt omdat het niet direct een sociale component heeft. Máár, informatie is macht. Open State Foundation heeft alle maatregelen rondom corona op een rij gezet . Dit is een uniek initiatief: duidelijkheid scheppen in de wirwar van overheden.

Zo kan je in één overzicht zien welke maatregelen jouw gemeente heeft genomen. Zo weet ik dat mijn gemeente – de gemeente Den Haag – een aparte website  heeft opgezet met informatie voor gezinnen over het virus, dat alle leden van de Haagse Bibliotheek gratis 10 e-books kunnen lenen én dat alle zorgmedewerkers in Den Haag gratis mogen parkeren.

Catharina Burgman, adviseur: de beademingsmachine van Dyson

Ik las in Trouw dat Dyson binnen enkele dagen een beademingsmachine heeft kunnen ontwikkelen. De hele wereld heeft er tijdens deze pandemie grote behoefte aan. Waar eerst stofzuigers van de band rolde biedt de gloednieuwe CoVent beademingsapparatuur uitkomst. Engeland plaatste al een grote bestelling van 10.000 stuks. Dyson is volop in productie en gaat 5000 apparaten gratis beschikbaar stellen wereldwijd. Knappe en relevante innovatiekracht gekoppeld aan een mooie actie!

Robin Beentjes, adviseur: Praat Nederlands met me

Via via kwam ik achter het lokale initiatief Praat Nederlands met me. Het platform brengt mensen die Nederlands leren in contact met mensen die Nederlands spreken. Door de Corona maatregelen zijn de mogelijkheden om Nederlands te oefenen weggevallen. Door een keer per week (of vaker natuurlijk) via Facetime, WhatsApp of Skype af te spreken kunnen nieuwkomers oefenen met Nederlands. Een ogenschijnlijk simpel initiatief maar erg zinvol voor mensen die Nederlands leren!

Friso Rip, senior adviseur: Bavaria haalt tankbier op om er desinfecterende spray van te maken

Swinkels (van o.a. Bavaria) haalt bier terug uit de volle fusten van hun gesloten cafés om er desinfecterende middelen van te maken. Een klassieke win-win. Zorg voor je eigen klanten terwijl je bijdraagt aan de bestrijding van de corona-crisis. Elementen die allebei mooi bijdragen aan de eigen reputatie. Volgens recent Kantar onderzoek vindt een grote meerderheid (75%) van de ondervraagden het belangrijk dat organisaties gedurende de corona-crisis eerst hun eigen mensen helpen, voordat ze initiatieven ontplooien richting de samenleving of hun consumenten.

Swinkels: ‘[Desinfecterende middelen] worden kosteloos verspreid onder ziekenhuizen, huisartsenpraktijken en verzorgingshuizen in binnen- en buitenland, waar nodig. Het tankbier dat we terughalen uit horecazaken gaan we ook hiervoor inzetten. Zo hergebruiken we het bier op een duurzame manier.’

Hein Greven, partner: op Berenjacht in de buurt

Ik vind de actie #berenjacht tot nu toe de meest indrukwekkende actie. Zet een knuffelbeer voor je raam, zodat kinderen een leuke speurtocht door de stille straten kunnen maken. Het is lief, het werkt direct, je kunt makkelijk meedoen, het verbindt, we laten zien dat we aan elkaar denken, het is toch contactloos en het maakt deze voor kinderen onbegrijpelijke en tijden nét iets draaglijker. Dat geeft een goed gevoel.

Frank Körver, partner: stilstaande huurauto’s van Hertz naar mensen in de zorg

Kudos voor Hertz en CEO Kathryn Marinello. Ik las afgelopen week dat mensen die in New York werkzaam zijn in de zorg tot en met maart gratis gebruik kunnen maken van een huurauto van Hertz. Omdat het toerisme op zijn gat ligt, staan er duizenden auto’s nu stil bij het bedrijf. Bedenken van zo’n actie klinkt misschien eenvoudig. Maar het vervolgens ook gewoon doen? Dit is slim en sympathiek van Hertz.

Maurice Jansen, senior adviseur: influencers die hun rol pakken

Natuurlijk alle hulde voor acties als die van Royal FloraHolland en de communicatie van Albert Heijn. Zowel extern als intern. Maar op deze plek mogen bepaalde influencers niet ontbreken. Vaak wordt hun rol wat overschat, maar in deze periode bleek maar weer eens hoe zij hun invloed kunnen laten gelden. Van Tim Hofman en Tim den Besten tot Fred van Leer: zij waren sneller en duidelijker dan de overheid. Hun oproep is al weken oorverdovend beslist: blijf nou gewoon thuis. En ze zorgen voor onderhoudende content en interessante spin-offs. Van de BOOS AntiCoronaDepressiePodcast tot @orgeljoke.

Maaike Hellingman-van Hooidonk, partner: Wij helpen ziekenhuizen

Ik vind het fantastisch om te zien hoe samenwerkingen ontstaan in deze tijden van crisis. Hierbij springt Wij Helpen Ziekenhuizen er voor mij uit. Brancheorganisatie Cyberveilig Nederland en Eye Control hebben het initiatief genomen om ziekenhuizen gratis te helpen bij cyberincidenten. Criminelen misbruiken deze situatie namelijk om zorginstellingen en zorgaanbieders digitaal aan te vallen. Cyberexperts van 55 bedrijven vinden dit onvoorstelbaar en hebben zich aangesloten door gratis uren aan te bieden om ziekenhuizen te beschermen tegen digitale aanvallen.

Gijs Petter, Head of Operations & adviseur: Help de horeca

Via het initiatief ‘Help de Horeca’ kan je waardebonnen kopen bij horeca om bijvoorbeeld je favoriete restaurant bij jou in de buurt te steunen nu de horeca gesloten is. Met de waardebon kan je lekker uiteten zodra de deuren van de horeca weer open gaan. Koninklijke Horeca Nederland, Heineken en vele andere horecapartners maken het zo mogelijk dat horecaondernemers die – zoals zovelen – hard geraakt worden in deze tijd toch enige inkomsten kunnen genereren. En mede hiermee hopelijk deze crisis doorstaan.

Lisanne Nieuwland: De Letter van Food Hub

Ook in deze tijd helpt Food Hub ons de veranderende wereld van voedsel en landbouw een stuk beter te begrijpen. In hun extra Food Hub Letter lees je wat je moet (w)eten in tijden van Corona. Je krijgt antwoord op vragen als hoe het kan dat de supermarkt wordt geplunderd terwijl boeren hun producten niet kwijt raken, wat deze crisis ons vertelt over ons huidige (voedsel)systeem en wat je kunt doen om voedsel-ondernemers en buren bij jou in de buurt te helpen. Je kunt je hier aanmelden voor de Food Hub Letter.

Mark van den Anker, partner: Westlandse bloemen te koop aan de deur

Bij mij in de wijk in Rijswijk zie ik  creatieve initiatieven van buurtbewoners die in de kassen in het Westland werken. Op dit moment worden zij keihard geconfronteerd worden met de impact van de Corona-crisis op de bloemenverkoop en -export. Daarom kun je nu bloemen en planten aan de deur kopen en zo toch nog bijdragen aan de lokale economie. En voorkomen dat de mooie Hollandse producten door de versnipperaar moeten worden gehaald. Goed om te zien dat buurtbewoners met hun kleingeld zo een kunnen bijdragen.

Dees Deitmers, secretaresse: www.helpdehoreca.nl van KHN en Gifty

Wat een slim idee van Koninklijke Horeca Nederland. Samen met Gifty en prachtige merken als Heineken en Unilever hebben ze www.helpdehoreca.nl mogelijk gemaakt. Je koopt nu een tegoedbon bij je favoriete hotel, restaurant of café. “Zo kunnen zij nu de huur blijven betalen en heb jij straks iets leuks om naar uit te kijken zodra de deuren weer open gaan.”

Het is bijzonder om te zien hoeveel creatieve, intelligente en sympathieke initiatieven worden ontplooid en acties worden bedacht. Laat je inspireren door deze voorbeelden. En doe vooral mee!

En indien nodig: Wepublic staat voor je klaar.

Ook op afstand.

Waardeer deze post: