Collegereeks Nyenrode: Joris Luyendijk en GKSV-er Hein Greven in gesprek over journalistiek en lobby

Joris Luyendijk is journalist en auteur. Hij was NOS correspondent in de Arabische regio, publiceerde perse boeken en verbleef een tijd op het binnenhof om onderzoek te doen naar de invloed van lobby op politiek Den Haag. Hein Greven is partner en adviseur bij GKSV. Als adviseur houdt hij zich hoofdzakelijk bezig met public affairs en lobby. Ook was hij voorzitter van de Beroepsvereniging voor Public Affairs (BVPA).

Gelijk hebben versus gelijk krijgen

Na het bekijken en bespreken van een journalistieke casus over de lobbypraktijk in Nederland vindt  een interactief gesprek plaats tussen Joris, Hein en de deelnemers. Volgens Hein is uitgaan van gelijk hebben, in plaats van gelijk krijgen, een van de grootste fouten in de lobby. Deelnemers herkennen dit, het omgaan met journalisten en de politieke arena verloopt soms moeizaam. Ook blind ergens ingaan, zonder je als organisatie af te vragen wat je doel en verhaal is, is volgens Hein een veelgemaakte fout. Hoewel grote bedrijven meer middelen hebben voor het professionaliseren van public affairs is legitimiteit niet te koop.  Dit zorgt voor enige nuancering van de stelling dat het recht van de sterkste/rijkste geldt in de publieke arena. Greenpeace en het KWF zijn bijvoorbeeld spelers die hun lobbymacht voornamelijk ontlenen aan niet financiële bronnen.

De maatschappij in staat stellen tot het maken van volwassen keuzes

Het meer opzoeken van de nuance is wat journalisten volgens Joris meer zouden moeten doen. Minder ontmaskeren, en meer de verbinding opzoeken met de samenleving. Als journalist heb je de taak om mensen inzicht te geven in de opties die er zijn rondom een issue. De publieke opinie zo voeden dat men als maatschappij volwassen keuzes kan maken. Wanneer deze verhalen op een constructieve manier worden gebruikt gaan we als goed geïnformeerde democratie vooruit. Je kunt onderwerpen of verhalen als journalist of politicus ook negatief inzetten, bijvoorbeeld door haat te zaaien. Hein voegt hier tot slot nog aan toe dat je de wereld ook als lobbyist kunt verbeteren: door je (eventueel pro deo) in te zetten voor een goede zaak of door de lange termijn winst voor een commerciële organisatie te verbinden aan een meer maatschappelijk verantwoorde opstelling.

Tijdens het volgende college neemt Rik Vera, CEO van het Belgische nexxworks, ons mee naar the day after tomorrow en public affairs in de snel veranderende informatiesamenleving.

Meer informatie over de collegereeks Public Affairs & Stakeholdermanagement vind je hier. Toch nog andere vragen? Of wil je in gesprek over public affairs en stakeholdermanagement? Neem dan contact op met Eva Huis in ’t Veld.