Wanneer gebruik je een stakeholderanalyse

Een stakeholderanalyse komt erg goed van pas als u wel weet wat u wilt doen, maar niet weet waar u moet beginnen. Het loont om vooraf een duidelijk beeld te hebben van wat er allemaal rond uw organisatie speelt en welke personen, groepen en organisaties hierbij betrokken zijn. Dat is niet altijd even makkelijk. Daarom is een stakeholderanalyse de ideale manier om op een volledige, logische en gestructureerde wijze te komen tot een handig overzicht wie uw organisatie nu of in de toekomst tegenkomen bij uw activiteiten.

Waarom zou je een stakeholderanalyse uitvoeren?

U wilt graag uw boodschap zo hard mogelijk van de daken roepen, maar bij wie moet u precies zijn? U heeft immers maar beperkte energie en kunt maar zoveel mensen per dag bereiken. Daarom is het van belang dat u uw energie en middelen goed besteed en de juiste mensen weet te benaderen. Snel gaat de laptop open, surft u naar Google of een zakelijk sociaal medium en gaat u haastig zoeken naar een aantal namen. Na een paar minuten, een paar uren, een paar dagen komt u tot een kort lijstje van ongeveer 15 namen of organisaties. Deze persoon heeft wel eens wat gezegd over uw issue! Deze organisatie is wel eens genoemd in een online nieuwsartikel als het over uw issue gaat. Zo verzamelt u, naam bij naam, een heel kort maar indrukwekkend lijstje van stakeholders. Tot zo ver gaat het goed.

Voldaan sluit u weer uw laptop en bent u klaar voor de volgende stap – maar dan slaat de twijfel toe. Opeens bent u niet meer zo zeker van uw zaak: u weet niet meer goed bij wie u nou precies met zijn en aan welke boodschap zij gehoor zullen geven. Zoals we net al merkten, wilt u uw tijd het liefste zo efficiënt mogelijk besteden. Daarom is het des te belangrijker dat u goed weet waar u aan begint, wat ons brengt tot de vragen die schuilgaan achter een stakeholderanalyse.

Wie moet u hebben? Drie achterliggende vragen

Hoe weet u zeker dat u een stakeholderanalyse nodig heeft? Dat is een hele logische vraag, want iedereen heeft toegang tot een computer en internet. In feite kan dus iedereen zelf beginnen aan de zoektocht naar stakeholders en een eigen korte analyse uitvoeren. Maar in de praktijk blijkt vaak dat drie vragen opdoemen tijdens dit proces even kort uitlichten:

  1. Heb ik wel de juiste stakeholders gevonden?
  2. Wat zeggen stakeholders eigenlijk over dit issue?
  3. Heb ik geen belangrijke stakeholders gemist?

Dit is waarschijnlijk de meest prangende en belangrijkste vraag die u in uw achterhoofd kan hebben bij het zoeken naar stakeholders. Het is immers zonde als u uren, dagen of zelfs weken heeft besteed aan een persoonlijke stakeholderanalyse en vervolgens tot de conclusie moet komen dat u toch niet de juiste personen of organisaties heeft gevonden. Het kan bijvoorbeeld ook voorkomen dat u wel een persoon of organisatie heeft gevonden die een link heeft met uw expertise, maar dat dit gaat om een enkele keer en niet om een continue link.

Wat zeggen stakeholders eigenlijk over dit issue? Dit is misschien wel één van de meest gemaakte fouten bij het zoeken naar uw stakeholders. Inmiddels heeft u een aantal personen of organisaties gevonden die zich uitlaten over uw issue en u schrijft ze snel bij uw lijstje erbij.

Heb ik geen belangrijke stakeholders gemist? Dit is, naast het verkeerd interpreteren van uw stakeholders, een andere klassieke fout die vaak voorkomt bij stakeholderanalyses. Het is daarentegen ook één van de meest begrijpelijke fouten die worden gemaakt. Mensen zijn namelijk ook niet feilloos en iedereen heeft een zogeheten ‘blinde vlek’. Het maakt wat dat betreft niet uit hoeveel expertise iemand heeft in een issue of vakgebied; u zult altijd wel personen of organisaties over het hoofd zien. Misschien is het net iemand buiten uw huidige netwerk, of is het een nieuwkomer waarvan u nog niet eerder had gehoord. Misschien kent u de stakeholder wel, maar had u nog nooit eerder nagedacht over de link tussen deze stakeholder en uw issue.

Hoe een stakeholderanalyse kan helpen

  • Een professionele stakeholderanalyse is de ideale manier om te voldoen aan de drie achterliggende vragen en tot het beste resultaat te komen. Een stakeholderanalyse, uitgevoerd door experts, zorgt ervoor dat u de juiste stakeholders vindt  u weet wat de meest belangrijke stakeholders allemaal zeggen over uw issue (en hoe zij tegenover uw positie staan). Ten slotte weet u honderd procent zeker dat er geen belangrijke stakeholders worden gemist.
  • Een goede stakeholderanalyse weet wat uw stakeholder zegt. Het gaat immers niet alleen over de cijfers, maar ook over de inhoud. Daarom is het van belang om te weten wat uw stakeholder in het verleden heeft gezegd over uw issue, Zo kan u inschatten wat uw stakeholder in de toekomst zal doen en hoe deze tegenover uw eigen positie staat.
  • Een goede stakeholderanalyse welke stakeholders u over het hoofd zou zien. Een expert is ook maar mens, maar gelukkig is daar ook nog de . Een goede stakeholderanalyse gaat daarom uit van de combinatie tussen mens en technologie: de kracht van de combinatie tussen expertise en data.
  • Een stakeholderanalyse is daarom de ideale eerste stap voor elke organisatie die de volgende stap wil zetten in haar positionering of communicatie. Door helder te hebben welke stakeholders er zijn en hoe zij inhoudelijk over uw issue denken, heeft u een overzichtelijk veld aan stakeholders.