Nieuw College van B&W: wat zijn uw vijf speerpunten ?

Veel Colleges gaan deze dagen van start. Weet u al waar u over vier jaar op afgerekend wilt worden?
Een pleidooi voor focus.

Na zo’n acht maanden in de lokale politiek werd ik tamelijk onverwacht van eerste nieuwkomer in de fractie ‘gepromoveerd’ tot fractievoorzitter. Het eerste wat ik deed was de opstelling van de fractie veranderen. In plaats van met 3 fractiegenoten naar een commissie vergadering te gaan vond ik één meer dan genoeg. ‘Neem een avond vrij of ga naar een lokale vereniging en ga het gesprek aan’. Wie goed kon speechen deed meer debatten, wie de beste wortels in de buurt had was het eerste aanspreekpunt voor vele burgers.

Na een jaar oppositie ‘viel’ het bestuur en werden wij gevraagd om een nieuw college te vormen.
Veel fractievoorzitters schuiven dan door naar het college. Ik bleef bewust in de raad. Met onze wethouder maakte ik een gouden afspraak. Wij stelden vijf punten op die we wilden binnenhalen in het college. Vijf punten waar we mee terug konden naar de kiezer. ‘Ik dek je in alles’, zei ik tegen onze kandidaat-wethouder. ‘De rest is leuk, maar deze vijf punten zijn onze belangrijkste. Dat wordt onze inzet bij de volgende campagne.’ Zo hadden we beiden een baken, natuurlijk keurig afgestemd in de fractie, we wisten wat we wilden, we wisten wat voor ons het belangrijkste was.

Veel collegeprogramma’s zijn dezer dagen gereedgekomen. Nederland kan weer vooruit in het lokaal bestuur. Ambitieuze programma’s met een lange lijst van punten. Ik las laatst dat een college 81 van de haar gestelde 86 doelstellingen had gerealiseerd. Ik kon er werkelijk niets mee. Stelt u zich eens een burger voor. Komt moe thuis, leest wat over de lokale politiek en ziet dat in zijn gemeente het bestuur 81 van de haar gestelde 86 doelstellingen heeft gerealiseerd.

Er schoot van alles door me heen. ‘Misschien weinig ambitieus, de lat laag gelegd’, ‘wat moet ik met dit bericht?’ ‘Zijn alle 86 doelstellingen even belangrijk?’ Gaan ze al die 86 doelstellingen met elkaar bespreken?’ Wat hebben jullie nou echt gerealiseerd?’ Wat waren de belangrijkste doelstellingen?’ .

Veel Colleges staan aan de startlijn. Weet u al waar u over vier jaar op afgerekend wil worden? 86 doelstellingen? Een visie? Een aantal concrete maatregelen die tot verandering hebben geleid? Kies voor vijf punten. De vijf belangrijkste issues waar u de komende vier jaar het verschil op gaat maken. En richt vervolgens uw communicatie en kostbare media aandacht op die punten in plaats van tig verschillende boodschappen over de inwoners uit te strooien. Uiteindelijk gaat het om herkenbaarheid en daadkracht. Daar win je de volgende verkiezingen mee.

In ons programma ‘College op de Kaart’ ondersteunen we nieuwe Colleges met het bepalen van focus en met het uitdragen daarvan richting media en inwoners. Wat is uw boodschap en wat wordt uw verhaal naar de kiezer, in de sociale media, ‘in’ de foto die genomen gaat worden? U heeft straks maar een paar minuten zendtijd, een paar seconden voor een quote. Kan ik u bellen en vertelt u mij dan direct uw belangrijkste vijf punten. Kunt u mij dan ook kort en krachtig uw drijfveren vertellen en waarom die voor u zo belangrijk zijn?

Meer weten. Interesse in mediatraining, storytelling, branding en coaching in politieke en maatschappelijke communicatie? Laat het ons weten via [email protected]