Adformatie vroeg reputatie-experts (o.a. Frank Körver) om reactie op vertrek CFO van ING

Onder zware politieke en maatschappelijke druk brengt ING alsnog een offer voor het witwasschandaal: financieel directeur Koos Timmermans stapt op. Vakblad Adformatie vroeg aan verschillende reputatie-experts (Frank Körver, Betteke van Ruler, Charles Huijskens) een reactie op het aftreden. Zie: https://www.adformatie.nl/reputatiemanagement/betteke-van-ruler-ing-amateuristisch-witwascrisis

Hieronder de volledige reactie van Frank Körver, partner Wepublic:

“ING offert een topman. Dit zag je natuurlijk aankomen. Daar hoef je geen reputatie-expert voor te zijn. De situatie is te ernstig en de druk op de bank vanuit politiek, publiek en media is te groot om níet in te grijpen. Interessant is de teleurstelling over het feit dat CFO Timmermans aftreedt en niet CEO Ralph Hamers. Is dit vanuit reputatieperspectief wel zo slim van ING? Wij denken van wel. Reputatiedenken is lange-termijn denken. Daarbij moet je niet in de houdgreep komen van de publieke opinie. Met het aftreden van de financiële topman laat ING zien dat ze de ernst van de zaak inziet en maatregelen neemt. Dat is belangrijk. Dat Hamers (voorlopig) op zijn plek blijft, kan vanuit reputatie-perspectief juist slim zijn. Je behoudt immers de oh zo belangrijke continuïteit in de top van de organisatie. Ook houd je zo grip op de transformatie die ING doormaakt. Maar het wordt niet makkelijk voor Ralph Hamers. Hoe prachtig zijn salaris ook, in Hamer’s schoenen wil je niet staan. Hij hoeft voorlopig niet te rekenen op het voordeel van de twijfel, zijn leiderschap ligt onder een vergrootglas en hij moet alles uit de kast halen om de gedeukte reputatie van de bank te herstellen. Is het niet tijd om het gewenste ‘tech’-imago van de bank los te laten en te werken aan een menselijker karakter? Tot op heden was vooral Ralph Hamers het gezicht van de (veranderende) bank. De uitdaging is nu om er nieuwe boegbeelden bij te betrekken en deze in te zetten voor het creëren van een menselijker profiel.”

(Frank Körver, partner Wepublic)

 

Wil je meer weten over reputatiemanagement? Heb je als organisatie te maken met een lastig issue of wil je je juist je reputatie in de markt verder versterken? Neem contact op met Frank Körver.