Positioneren en profileren

Positioneren is kiezen

Een sterke positionering is de basis voor een succesvolle organisatie. Positioneren is een voorwaarde voor succes. Mogelijk heeft uw organisatie te maken met issues die een potentiële bedreiging vormen voor het ‘verhaal’ van uw organisatie. U wilt daarom het verhaal van de organisatie aanscherpen. Misschien moet de CEO of CCO binnenkort een publiek optreden geven. Wat is het verhaal van het management en op welke thema’s kunt u zich focussen bij een publiek optreden? Volgens Wepublic draait een goede positionering om keuzes maken. Bij het maken van deze keuzes kan externe ondersteuning gewenst zijn. Want wat maakt de organisatie relevant? Wat is het onderscheidend vermogen van de organisatie? Een sterke positionering is een kompas en toetssteen.

Positioneren is dus kiezen. Wij helpen u daarbij. De ondersteuning van Wepublic bij een positioneringstraject bevat onder andere:

  • Het ophalen van ingrediënten voor positionering.
  • Het vinden van positioneringsruimte in de markt.
  • Het vaststellen en structureren van een verhaal door middel van het piramide-principe.
  • Het trainen van leiders.
  • Het begeleiden van organisaties bij het handen en voeten geven aan de strategie. (profileren)

Wepublic heeft verschillende organisaties ondersteund op het gebied van positionering en profilering. Hieronder vindt u twee interessante cases. Uiteraard hebben we referenties op aanvraag beschikbaar.

HvA: vaststellen van de best passende merkstrategie
De Hogeschool van Amsterdam bestaat uit veel sterke merken, maar de onderlinge verbinding kan duidelijker. Samen met de verschillende organisatieonderdelen is de merksituatie in kaart gebracht en zijn – mede op basis van het instellingsplan van de HvA en verschillende onderzoeken – scherpe conclusies getrokken over ‘wat best passend is’. Meer weten? Neem contact op met Frank Körver.

Coca-Cola: medewerkers worden trotse duurzaamheidsambassadeurs
Coca-Cola wil de behaalde resultaten op het gebied van duurzaamheid meer en beter voor het voetlicht brengen. Organisaties zijn terughoudend met communicatie over duurzaamheid, uit angst voor beschuldigingen van greenwashing. Idee: van medewerkers trotse duurzaamheidsambassadeurs maken. Wepublic ontwikkelde de belangrijkste duurzaamheidsboodschappen. Daarnaast verzorgden we trainingen om duurzaamheid in de organisatie te verankeren. Meer weten? Neem contact op met Maurice Jansen.