Crisiscommunicatie: Een juridische fout rechtzetten zonder veel commotie

Inzicht: Een onderwijsinstelling komt tot de ontdekking dat zij een juridische fout hebben gemaakt, met grote financiƫle gevolgen voor de organisatie zelf.

  • Door de fout is niemand sterk benadeeld, maar het kan het wel een gevoel van ongelijkheid oproepen.
  • De intenties achter het gedrag waren zuiver.
  • De instelling kon op korte termijn een oplossing bieden voor betrokkenen.

Idee: Persoonlijke benadering met een helder frame.

  • De juridische fout wordt direct hersteld en gemeld bij de bevoegde autoriteiten, met het verzoek om mee te denken over een correcte afhandeling.
  • Wepublic heeft een communicatie-aanpak ontwikkeld, en met een heldere storyline als basis onder andere brieven en de Q&A vervaardigd.
  • In de communicatie legden we steeds de intenties uit waarom er is gehandeld zoals er is gehandeld.

Resultaat: De bekendheid van de case is beperkt gebleven tot hen die dit aanging, en die zijn tevreden over de manier waarop de organisatie de fout heeft afgehandeld.

Alle uitgelichte cases