Crisiscommunicatie: Een juridische fout rechtzetten zonder veel commotie
CASE
Crisiscommunicatie
Inzicht: Een onderwijsinstelling komt tot de ontdekking dat zij een juridische fout hebben gemaakt, met grote financiƫle gevolgen voor de organisatie zelf.
- Door de fout is niemand sterk benadeeld, maar het kan het wel een gevoel van ongelijkheid oproepen.
- De intenties achter het gedrag waren zuiver.
- De instelling kon op korte termijn een oplossing bieden voor betrokkenen.
Idee: Persoonlijke benadering met een helder frame.
- De juridische fout wordt direct hersteld en gemeld bij de bevoegde autoriteiten, met het verzoek om mee te denken over een correcte afhandeling.
- Wepublic heeft een communicatie-aanpak ontwikkeld, en met een heldere storyline als basis onder andere brieven en de Q&A vervaardigd.
- In de communicatie legden we steeds de intenties uit waarom er is gehandeld zoals er is gehandeld.
Resultaat: De bekendheid van de case is beperkt gebleven tot hen die dit aanging, en die zijn tevreden over de manier waarop de organisatie de fout heeft afgehandeld.
Alle uitgelichte cases