Corporate story en arbeidsmarktpositionering: Samen bouwen aan energie, richting en verbinding

Situatie en inzicht: een ministerie wil de interne trots en verbinding vergroten

  • Het ministerie ligt onder een maatschappelijk vergrootglas en krijgt de nodige kritiek te verduren, terwijl iedereen op afstand werkt
  • Het bestaande motto is verouderd en een samenhangend verhaal dat de waarden, kwaliteiten en doelen van de organisatie met elkaar verbindt, ontbreekt
  • Er is behoefte aan een nieuw motto dat activeert, een verhaal dat inspireert en verbindt en een arbeidsmarktpositionering die talent aantrekt

Aanpak

  • Aan de basis van het verhaal staat ons organisatiekompas met vijf ingrediĆ«nten: hoger doel (purpose), kernwaarden, kernkwaliteiten, gewaagd doel en omgeving.
  • Hier hebben we samen met medewerkers van Communicatie, HR en de ambtelijke top tijdens een interactief proces invulling aan gegeven, om zo tot een 80% versie van het verhaal en de nieuwe arbeidsmarktpositionering te komen.
  • Deze versie hebben we vervolgens getoetst, verfijnd en tot leven gebracht met en bij de rest van de organisatie door middel van aanvullende gesprekken, diverse workshops en events met managers en medewerkers.
  • Tot slot hebben we samen met het Communicatie- en HR-team een activatieplan gemaakt voor het duurzaam inbedden en levend houden van de kernwaarden en het verhaal.

Resultaat: een breed gedeeld en richtinggevend organisatiekompas als basis voor communicatie, HR en leiderschaps- en teamontwikkeling. Een energiek verhaal dat inspireert en verbindt en een authentieke en aansprekende arbeidsmarktpositionering om nieuw talent aan te trekken.

Alle uitgelichte cases